בשורת הגאולה סז: הבדלים בין גרסאות בדף

הוספת תוכן
(תיקון)
(הוספת תוכן)
שורה 1: שורה 1:
{{בשורת הגאולה}}
{{בשורת הגאולה}}בדורנו זה – דער דור האחרון אין גלות און דור הראשון פון גאולה – לאחרי וואס מ'האט שוין אַלץ פֿאַרענדיקט, און עס דאַרף נאָר זיין קבלת פני משיח צדקנו בפועל – איז זיכער אַז דער אויבערשטער בענטשט יעדער איד מיט עשירות בזהב בגשמיות וברוחניות, בין באופן (ווי ס'איז געווען "כימי צאתך מארץ מצרים" אזוי איז אויך איצטער "אראנו נפלאות"<ref name=":0">מיכה ז, טו.</ref>) - אַז "אין לך כל אחד ואחד מישראל שלא היו עמו '''תשעים''' חמורים לובים טעונים מכספה וזהבה של מצרים"<ref name=":1">בכורות ה, ב. וכ"ה בתנחומא בשלח כה. הובא בפרש"י בא יג, יג (וראה לקו"ש חט"ז ע' 253 הערה *20).</ref>. . .
 
בכדי . . צו אויסנוצן די עשירות ("זהב וכסף ונחושת וגו'") אויף מאַכן פון דער אייגענער שטוב אַ משכן ומקדש לה' (ושכנתי בתוכם בתוך כל א' וא'), כולל – אויך דורך געבן צדקה אויף אויפבויען אַ בית הכנסת ובית המדרש כפשוטו, "מקדש מעט"<ref name=":2">יחזקאל יא, טז. מגילה כט, א.</ref>.
 
ועוד והוא העיקר – בענין שהזמן גרמא – אויפבויען דעם בית המקדש השלישי בפשטות ממש:
 
לאחרי כל הפירושים אין דעם פסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", כולל דעם פירוש "בתוך כל א' וא'" – איז דאָך אין מקרא יוצא מידי פשוטו<ref name=":3">שבת סג, א. וש"נ.</ref>, לכל לראש איז דער פירוש בזה בנוגע להלכה למעשה – אַז אידן האָבן דעם חיוב צו אויפבויען דעם בית המקדש.
 
ובנוגע אלינו מיינט עס – צו אויפבויען דעם בית המקדש השלישי, בפשטות ממש, כפס"ד הרמב"ם<ref name=":4">הל' מלכים רפי"א ובסופו. וראה לקו"ש חי"ח ע' 418 ואילך. וש"נ.</ref> אַז דאָס וועט אויפגעבויט ווערן דורך משיח צדקנו, "ובנה מקדש במקומו"<ref name=":5">ל' הרב"םם שם ספי"א.</ref> וע"פ דברי הרמב"ם<ref name=":6">הל' ביהב"ח פ"א הי"ב.</ref> "הכל חייבין לבנות ולסעד בעצמן ובממונם, אנשים ונשים כמקדש המדבר", איז מובן אַז אַזוי איז דאָס אויך בנוגע צום בית שלישי, אז יעדער איד וועט זיך אין דעם משתתף זיין ע"י נדבותיו, אנשים נשים, ויש לומר – אויך טף (ווי ס'איז געווען בנדבת המשכן).
 
(משיחות לילות ד', ה', ו' ושבת קודש פ' תרומה תשנ"ב)
 
==== תרגום ====
בדורנו זה – הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה – לאחרי שסיימו הכל, וצריכה להיות רק קבלת פני משיח צדקנו בפועל – ודאי שהקב"ה מברך כאו"א מישראל בעשירות בזהב בגשמיות וברוחניות, עד לאופן (כפי שהי' "בימי צאתך מארץ מצרים" כך גם עתה "אראנו נפלאות"<ref name=":0" />) – ש"אין לך כל אחד ואחד מישראל שלא היו עמו '''תשעים''' חמורים לובים טעונים מכספה וזהבה של מצרים"<ref name=":1" />. . .
 
בכדי . . לנצל את העשירות ("זהב כסף ונחושת וגו'") כדי לעשות מביתו הפרטי משכן ומקדש לה' (ושכנתי בתוכם בתוך כל א' וא'), כולל – גם ע"י נתינה לצדקה לבנות בית הכנסת ובית המדרש כפשוטו, "מקדש מעט"<ref name=":2" />.
 
ועוד והוא העיקר – בענין שהזמן גרמא – בניית בית המקדש השלישי בפשטות ממש:
 
לאחרי כל הפירושים בפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", כולל הפירוש "בתוך כל א' וא'" – הרי אין מקרא יוצא מידי פשוטו<ref name=":3" />, לכל לראש הפירוש בזה בנוגע להלכה למעשה – שעל בנ"י מוטל החיוב לבנות את בית המקדש.
 
ובנוגע אלינו הכוונה – לבנות את בית המקדש השלישי, בפשטות ממש, כפס"ד הרמב"ם<ref name=":4" /> שהוא יבנה ע"י משיח צדקנו, "ובנה מקדש במקומו"<ref name=":5" />, וע"פ דברי הרמב"ם<ref name=":6" /> "הכל חייבין לבנות ולסעד בעצמן ובממונם, אנשים ונשים כמקדש המדבר", מובן שכך הוא גם בנוגע לבית השלישי, שכאו"א מישראל ישתתף בזה ע"י נדבותיו, אנשים ונשים, ויש לומר – גם טף (כפי שהי' בנדבת המשכן).
[[קטגוריה:בשורת הגאולה]]
[[קטגוריה:בשורת הגאולה]]