עריכת הדף "
שער היחוד והאמונה · פרק ד
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{ניווט |כותרת=תרשים כולל של שער היחוד והאמונה |הסתרה=כן |מוסתר=כן |תמונה= |תוכן={{עץ תניא/שער היחוד והאמונה}}}} {{תניא}} '''פרק ד - כח הצמצום''' ==מבוא לפרק== פרק זה עונה על השאלה שבסוף [[שער היחוד והאמונה · פרק ג|הפרק הקודם]]: מאחר והנבראים בטלים למקורם כיצד יש להם מציאות, וכיצד יתכן שהם מרגישים את עצמם{{הערה|ואי אפשר לומר שמציאותם דמיון בעלמא, כי אז אין מקום לשכר ועונש, ולא לכל התורה והמצוות!}}? ==גוף הפרק== {{פרק תניא|פרק=ד|טקסט הפרק={{ספר התניא/שער היחוד והאמונה - פרק ד'}}}} ==סיכום הפרק== כשם שאין ביכולת נברא להבין כיצד שם הוי"ה{{הערה|שהוא [[ספירת החסד|מדת הגדולה]].}} בורא יש מאין{{הערה|כפי שהתבאר בפרקים א-ג.}}, כך אין ביכולתו להבין כיצד שם אלוקים{{הערה|שהיא מדת הגבורה.}} מסתיר את שם הוי"ה ומונע מהנבראים [[ביטול#ביטול במציאות|להתבטל במציאות]] (אף על פי שהם כאור השמש '''טרם''' יצא מגוף השמש). הטעם שאין ביכולת הנברא להבין את הבריאה הוא כי חסד ה' (גדולת ה') הוא '''מסוג אחר''' מאשר חסד הנבראים. נברא יכול לעשות חסד רק כשלוקח משהו קיים (כדוגמת כסף) ונותנו לזולת (שגם מציאותו קיימת גם מבלעדי הנותן). ואילו ה' לוקח "מציאות" של העדר (אין) ועושה '''ממנה''' מציאות יש (למרות שגם '''אחרי''' שנברא היש עדיין הוא בטל במציאות במקורו '''ואינו קיים''' - כמבואר בפרק הקודם). כך ממש הוא גם לגבי מדת הגבורה. גבורת הנבראים היא צמצום והעלם בלבד - כשמסתירים חלק מהאור ע"י חלון או נקב נשאר פחות אור. ואילו ה' מסתיר ומעלים את הכח המהווה את הנבראים - ואחרי ההעלם נשאר הכח הפועל '''באותה כמות ובאותו התוקף'''{{הערה|מוסבר באריכות ב"המאור שבתורה" - ביאורי הרי"כ לתניא.}} ===הסוגריים שבסוף הפרק=== בסוף הפרק מתרץ אדמו"ר הזקן שתי שאלות שעולות דוקא '''בעקבות''' הסבר שיטת הבעל שם טוב{{הערה|שהוסברה לעיל, בארבעת הפרקים הראשונים.}}: # מאחר והצמצום לא משפיע על ההתהוות{{הערה|אלא רק מכסה עליה שלא תורגש.}}, נמצא שריבוי הנבראים הוא מצד האלוקות - ואיך יתכן ריבוי באלוקות? # תכלית התורה והמצוות להמשיך אלוקות לעולם. אם ממילא הכל בטל ואלקות נמצא בכל מקום{{הערה|ורק ש'''מאתנו''' מוסתר הדבר.}} - מה צורך בתורה ומצוות? ומתרץ, שמאחר והצמצום הוא '''מציאות אמיתית'''{{הערה|שהרי הוא שם אלוקים.}}, הרי: # הריבוי אינו מצד האור אלא מצד פעולת הכלים (באור). # פעולת הכלים באור היא אמיתית, דהיינו, האלוקות '''באמת''' נעלם מהנבראים, ולזה ניתנו התורה ומצות להאיר העלם זה. ומסיים: שכח מדת הגבורה להעלים על מדת הגדולה הוא משום שבשרשן הן אחד ממש{{הערה|המשך עניין זה יוסבר בהרחבה ב[[שער היחוד והאמונה · פרק ו|פרק ו]], לאחר ש[[שער היחוד והאמונה · פרק ה|בפרק הבא]] יתורצו כמה שאלות נוספות.}}. ==מושגים יסודיים בפרק== *צמצום {{הערות שוליים}} {{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה · פרק ג|פרק ג]]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה · פרק ה|פרק ה]]}} [[קטגוריה:תניא · שער היחוד והאמונה|ה]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דטקסט תפורסם לפי תנאי הרישיון רישיון חופשי למסמכים של גנו גרסה 1.3 או חדשה יותר (אפשר לעיין בדף
חב"דטקסט:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:אם מכיל אחד מ
(
עריכה
)
תבנית:גודל
(
עריכה
)
תבנית:גימטריה - מאות למספר (עברי)
(
עריכה
)
תבנית:גימטריה - מספר לאות
(
עריכה
)
תבנית:הסר מילה אחרונה
(
עריכה
)
תבנית:הסר מילה ראשונה
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
עריכה
)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:יישור טקסט
(
עריכה
)
תבנית:מילה אחרונה
(
עריכה
)
תבנית:ניווט
(
עריכה
)
תבנית:ניווט עליון
(
עריכה
)
תבנית:סדרה
(
עריכה
)
תבנית:עץ משפחה
(
עריכה
)
תבנית:עץ משפחה/התחלה
(
עריכה
)
תבנית:עץ משפחה/סוף
(
עריכה
)
תבנית:עץ משפחה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:עץ תניא/שער היחוד והאמונה
(
עריכה
)
תבנית:פרק תניא
(
עריכה
)
תבנית:פרק תניא/ניווט
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
תבנית:רווח
(
עריכה
)
תבנית:רווח קשיח
(
עריכה
)
תבנית:ש
(
עריכה
)
תבנית:שורה אחת
(
עריכה
)
תבנית:שער היחוד והאמונה · פרק ד
(
עריכה
)
תבנית:תניא
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:String
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
דף
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
שינויים אחרונים
דף אקראי
אולם דיונים
אתרים נוספים
חב"דפדיה העברית
חב"דציטוט
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף