|
|
שורה 1: |
שורה 1: |
| {{ניווט
| |
| |כותרת=תרשים כולל תניא (עם פירוט פרקים א-יב)
| |
| |הסתרה=כן
| |
| |מוסתר=כן
| |
| |תמונה=
| |
| |תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים א-יב}}}}
| |
| {{תניא}}
| |
| '''פרק י"ב - הבינוני'''
| |
|
| |
| ==מבוא לפרק==
| |
| מה שהתבאר בפרקים הקודמים{{הערה|בפרקים י-יא.}}, לכאורה רק חיזק וחידד את השאלה [[תניא - פרק א'|שבפרק א']]{{הערה|כיצד יכול אדם להיות בינוני: אם גם כשאינו צדיק גמור - הוא עדיין [[צדיק]], וגם כשאינו רשע גמור - הוא עדיין [[רשע]], אז מתי הוא "[[בינוני]]"?}}: מהי מהות הבינוני? כיצד תיתכן מציאות אדם, שמצד אחד אינו נכשל בעבירות אך מצד שני אינו צדיק?
| |
|
| |
| ==גוף הפרק==
| |
| {{פרק תניא|פרק=יב|טקסט הפרק={{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק י"ב}}}} | | {{פרק תניא|פרק=יב|טקסט הפרק={{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק י"ב}}}} |
|
| |
| ==סיכום הפרק==
| |
| רק כעת, לאחר שהובנו מהות דרגות ה[[צדיק]] וה[[רשע]] אפשר להבין גם את מהות ה[[בינוני]]:
| |
|
| |
| :'''לבטל את הרע''' הוא יכול (בתפילה) אבל לגרש ולבער אותו לחלוטין לא. '''באיסורים אינו נכשל''' (במשך היום), אך תאווה לתענוגים יש לו.
| |
|
| |
| {{ש}}
| |
| ושני עניינים אלו הם '''בזמנים שונים:'''
| |
| * '''בשעת התפילה''' הוא יכול לכפוף ולבטל את הרע.
| |
| * '''בשאר היום''' הרע אינו כפוף ובטל אלא מתאווה לתענוגי העולם (אבל רושם התפילה מאפשר לו להתגבר, שגם אז לא יכשל בחטא).
| |
|
| |
| {{ש}}
| |
|
| |
| אלא שעל פי זה אינו מובן: מכיוון שבמשך היום '''יש''' לו תאוות{{הערה|דהיינו, שהרע שבו '''לא''' התבטל.}}, מה מבדיל אותו מהרשע? מדוע הוא '''יכול''' להתגבר על תאוותיו והרשע '''לא?'''{{ש}}
| |
| מסביר [[אדמו"ר הזקן]], שרושם התפילה '''הוא'''{{הערה|הוא, '''ורק''' הוא.}} הנותן לאדם את הכח לגבור על תאוותיו ולא להכשל בחטאים{{הערה|הוסבר בתחילת הפרק שבשעת התפילה יש ביד האדם לבטל את הרע, ורושם ביטול זה הוא הנותן לו את הכח לגבור בשאר היום על תאוותיו.}}.
| |
|
| |
| ==צילום דפוס התניא==
| |
| <gallery widths="150px" heights="220px">
| |
| קובץ:פרק יב חלק א.jpeg|עמוד 1
| |
| קובץ:פרק יב חלק ב.jpeg|עמוד 2
| |
| קובץ:פרק יב חלק ג.jpeg|עמוד 3
| |
| </gallery>
| |
|
| |
| ==מושגים יסודיים בפרק==
| |
| * [[בינוני]]
| |
| *[[מוח שליט על הלב]]
| |
|
| |
| {{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק י"א|פרק י"א]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק י"ג|פרק י"ג]]}} | | {{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק י"א|פרק י"א]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק י"ג|פרק י"ג]]}} |
| {{הערות שוליים}}
| |
| [[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]] | | [[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]] |