2,372
עריכות
מ (ש. א. העביר את הדף ליקוטי אמרים - פרק מ"ג לשם לקוטי אמרים · פרק מג בלי להשאיר הפניה: כותרת שאינה כתובה נכון) |
(תיקונים) |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
|תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים מא-נ}}}} | |תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים מא-נ}}}} | ||
{{תניא}} | {{תניא}} | ||
'''פרק | '''פרק מג – דרגות האהבה והיראה''' | ||
==מבוא לפרק== | ==מבוא לפרק== | ||
בהמשך לביאור ראשית העבודה עיקרה ושורשה{{הערה|שהתבאר בשני הפרקים הקודמים ([[ | בהמשך לביאור ראשית העבודה עיקרה ושורשה{{הערה|שהתבאר בשני הפרקים הקודמים ([[לקוטי אמרים · פרק מא|מא]]־[[לקוטי אמרים · פרק מב|מב]]), יראת ה' במובנה הפשוט ביותר – כעומד לפני המלך.}}, מוסברות בפרק זה ארבע הדרגות הכלליות בעבודת ה' – שתי דרגות היראה ושתי דרגות האהבה: ההבדלים ביניהן, כיצד מתגלה כל אחת מהן{{הערה|וכן '''למי''' מתגלה כל אחת מהן, איזו שייכת אצל כל אחד ואיזו רק ליחידי סגולה.}} וסדר העבודה (לאיזו דרגה צריך אדם לשאוף בתחילה). | ||
==גוף הפרק== | ==גוף הפרק== | ||
{{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק מ"ג}} | |||
==סיכום הפרק== | ==סיכום הפרק== | ||
ההבדל בין שתי דרגות היראה דומה להבדל בין פחד ממלך (פחד מכוחו) ליראה מצדיק (בושה מאישיותו): | ההבדל בין שתי דרגות היראה דומה להבדל בין פחד ממלך (פחד מכוחו) ליראה מצדיק (בושה מאישיותו): | ||
:*יראה תתאה | :*יראה תתאה – כעומד לפני המלך{{הערה|כפי שהתבאר בשני הפרקים הקודמים ([[לקוטי אמרים · פרק מא|מא]]־[[לקוטי אמרים · פרק מב|מב]]).}}, או מגדולתו שבבריאת העולמות{{הערה|כפי שמתבאר בתחילת פרק זה.}}. | ||
:*יראה עילאה | :*יראה עילאה – יראה מעצמותו. | ||
ההבדל בין שתי דרגות האהבה נובע מהדרגה בנפש ממנה הן מגיעות (מעצם הנפש, או מכוחותיה הגלויים): | ההבדל בין שתי דרגות האהבה נובע מהדרגה בנפש ממנה הן מגיעות (מעצם הנפש, או מכוחותיה הגלויים): | ||
:*אהבה רבה | :*אהבה רבה – הוא טבעה של הנפש האלוקית – אך אין ביכולת האדם לגלותה בכוחות עצמו. היא מתגלה מעצמה למי ששלם ביראה. | ||
:*אהבת עולם - מתגלה, כשאחרי שחושב בגדולת ה' (אותה התבוננות שמביאה ליראה תתאה), מתבונן: שכל הנאות ותענוגי העולם הם | :*אהבת עולם - מתגלה, כשאחרי שחושב בגדולת ה' (אותה התבוננות שמביאה ליראה תתאה), מתבונן: שכל הנאות ותענוגי העולם הם אין ואפס לעומת ה' (ש'''הוא''' מקור החיים והתענוגים). | ||
לאחר הסבר ההבדלים מסכם | לאחר הסבר ההבדלים מסכם אדמו"ר הזקן, שסדר העבודה הרגיל הוא קודם כל יראה תתאה ואחר כך אהבת עולם{{הערה|שאליהן שייך כל אחד ואחת. מה שאין כן יראה עילאה מתגלה בלב האדם רק אחרי מאמץ גדול ואחרי שהשיג שלימות מסויימת, ואהבה רבה אינה תלויה בעבודתו כלל}}. | ||
==מושגים יסודיים בפרק== | ==מושגים יסודיים בפרק== | ||
* | *יראה תתאה – יראה חיצונית, המתגלית על ידי התבוננות בנבראים שהם לבושי המלך. | ||
* | *יראה עילאה – יראה מחמת התבוננות בחכמה=ת ה' הממלאת את כל העולמות וסובבת אותם. | ||
* | *אהבה רבה – אהבה בתענוגים. | ||
* | *אהבת עולם. | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
שורה 35: | שורה 35: | ||
*הרב יצחק גולדברג [https://sinun770.org/הרב-יצחק-גולדברג-תניא-פרק-מג-שיעור-2-2/ שיעור בפרק חלק 2] | *הרב יצחק גולדברג [https://sinun770.org/הרב-יצחק-גולדברג-תניא-פרק-מג-שיעור-2-2/ שיעור בפרק חלק 2] | ||
*הרב יצחק גולדברג [https://sinun770.org/הרב-יצחק-גולדברג-תניא-פרק-מג-שיעור-3-סוף-2/ שיעור בפרק חלק 3] | *הרב יצחק גולדברג [https://sinun770.org/הרב-יצחק-גולדברג-תניא-פרק-מג-שיעור-3-סוף-2/ שיעור בפרק חלק 3] | ||
{{סדרה|הקודם=[[לקוטי אמרים · פרק מב|פרק מב]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[לקוטי אמרים · פרק מד|פרק מד]]}} | |||
[[קטגוריה:תניא · לקוטי אמרים]] | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||