לקוטי אמרים · פרק נג: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תיקונים
מ (ש. א. העביר את הדף ליקוטי אמרים - פרק נ"ג לשם לקוטי אמרים · פרק נג בלי להשאיר הפניה: כותרת שאינה כתובה נכון)
(תיקונים)
 
שורה 6: שורה 6:
  |תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים נא-נג}}}}
  |תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים נא-נג}}}}
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק נ"ג - השראת השכינה בעולם הזה'''
'''פרק נג – השראת השכינה בעולם הזה'''


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
בשני הפרקים הקודמים הוסבר כיצד ממשיכה ומגלה (משרה) התורה את [[שכינה|אור השכינה]] בכל עולם לפי ערכו. על פי הקדמה זו יוסבר כאן, מדוע ממשיל הינוקא{{הערה|ב[[תניא - פרק ל"ה|פרק ל"ה]], ובהסבר [[תבנית:עץ תניא/מבט כולל פרקים נ"א-נ"ג|כאן]].}} את המצוות ל"[[שמן]]".
בשני הפרקים הקודמים הוסבר כיצד ממשיכה ומגלה (משרה) התורה את אור השכינה בכל עולם לפי ערכו. על פי הקדמה זו יוסבר כאן, מדוע ממשיל הינוקא{{הערה|ב[[לקוטי אמרים · פרק לה|פרק לה]], ובהסבר [[תבנית:עץ תניא/מבט כולל פרקים נ"א-נ"ג|כאן]].}} את המצוות ל"שמן".


כדי שהנר (הנפש האלוקית) יאיר, צריך אור השכינה לאחוז בפתילה (הגוף ו[[נפש הבהמית]]) על ידי שמן (מצוות):
כדי שהנר (הנפש האלוקית) יאיר, צריך אור השכינה לאחוז בפתילה (הגוף ונפש הבהמית) על ידי שמן (מצוות):


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
{{פרק תניא|פרק=נג|טקסט הפרק={{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק נ"ג}}}}
{{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק נ"ג}}


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
בשונה מתקופת המקדש, שורה היום אור השכינה על ה[[נפש האלוקית]] רק על ידי קיום מצוות (המתבצע בפועל על ידי הנפש הבהמית): אור השכינה (המלובש בתורה ונמשך במצוות) "שורף" את הנפש הבהמית - ומאיר על הנפש האלוקית.
בשונה מתקופת המקדש, שורה היום אור השכינה על הנפש האלוקית] רק על ידי קיום מצוות (המתבצע בפועל על ידי הנפש הבהמית): אור השכינה (המלובש בתורה ונמשך במצוות) "שורף" את הנפש הבהמית - ומאיר על הנפש האלוקית.


'''ומסכם{{הערה|פרק זה הוא מאמר שאמר [[אדמו"ר הזקן]] ב[[ט' בכסלו]] [[תקנ"ד]], המדבר אודות בית ראשון (כמובא ב[[היום יום]] לט' בכסלו).}} אדמו"ר הזקן את הספר של בינונים:''' כעת מובן הייטב עניין ותכלית עבודת הבינונים - להאיר את הנפש האלוקית על ידי שריפת הנפש הבהמית.
'''ומסכם{{הערה|פרק זה הוא מאמר שאמר אדמו"ר הזקן בט' בכסלו תקנ"ד, המדבר אודות בית ראשון (כמובא ב[[תבנית:היום יום/ט' כסלו|היום יום לט' בכסלו]]).}} אדמו"ר הזקן את הספר של בינונים:''' כעת מובן הייטב עניין ותכלית עבודת הבינונים - להאיר את הנפש האלוקית על ידי שריפת הנפש הבהמית.


==צילום הפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
*אלקים חיים
*אלקים חיים


[[ספר התמונה]] מקשר את הפסוק הנאמר לגבי לוחות הברית {{הערה|שמות ל"ב ט"ז.}} "והלחת מעשה אלקים המה והמכתב מכתב אלקים הוא חרות על הלחת." עם הפסוק בספר ירמיהו{{הערה|י' י'.}} והוי' אלוקים אמת הוא אלקים חיים", ואומר{{הערה|בהקדמה לספר התמונה, דף ט' עמ' א.}} "כי הלוחות מעשה אלקים, והמכתב מכתב '''אלוקים חיים'''".
[[ספר התמונה]] מקשר את הפסוק הנאמר לגבי לוחות הברית {{הערה|שמות ל"ב ט"ז.}} "והלחת מעשה אלקים המה והמכתב מכתב אלקים הוא חרות על הלחת." עם הפסוק בספר ירמיהו{{הערה|י' י'.}} והוי' אלוקים אמת הוא אלקים חיים", ואומר{{הערה|בהקדמה ל[[ספר התמונה]], דף ט' עמ' א.}} "כי הלוחות מעשה אלקים, והמכתב מכתב '''אלוקים חיים'''".
מבואר על זה בספרי הקבלה{{הערה|זוהר ויקהל, ראשית חכמה שער התשובה פרק ו' ועוד}}, שהתורה היא ראשית '''גילוי''' האלוקות המתגלה ומחייה את העולמות, ולכן נקראת "חיים". על דרך זו גם דרגת האלוקות שהיא ראשית הגילוי לעולמות נקראת חיים – והיינו "בינה" (כי ספירת החכמה עודנה "נקודה" ואינה גילוי).
מבואר על זה בספרי הקבלה{{הערה|[[זהר · ויקהל|זוהר ויקהל]], [[ראשית חכמה]] שער התשובה פרק ו' ועוד}}, שהתורה היא ראשית '''גילוי''' האלוקות המתגלה ומחייה את העולמות, ולכן נקראת "חיים". על דרך זו גם דרגת האלוקות שהיא ראשית הגילוי לעולמות נקראת חיים – והיינו "בינה" (כי ספירת החכמה עודנה "נקודה" ואינה גילוי).
 
{{סדרה|הקודם=[[לקוטי אמרים · פרק נב|פרק נב]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[אגרת הקודש · הקדמה - חינוך קטן]]}}
 
[[קטגוריה:תניא · לקוטי אמרים]]


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק נ"ב|פרק נ"ב]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא= -}}
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]

תפריט ניווט