שער היחוד והאמונה · פרק ה: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
חב"דטקסט>Mdafula אין תקציר עריכה |
(עידכון) |
||
(4 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 6: | שורה 6: | ||
|תוכן={{עץ תניא/שער היחוד והאמונה}}}} | |תוכן={{עץ תניא/שער היחוד והאמונה}}}} | ||
{{תניא}} | {{תניא}} | ||
'''פרק ה | '''פרק ה - קיום המצוות על ידי משה רבינו''' | ||
==מבוא לפרק== | ==מבוא לפרק== | ||
פרק זה הינו השני מבין שלושת הפרקים המבארים את הקושיות על שיטת הבעל שם טוב{{הערה|שיטת הבעש"ט בעניין הבריאה והשגחה פרטית, שנלמדה בפרקים [[שער היחוד והאמונה | פרק זה הינו השני מבין שלושת הפרקים המבארים את הקושיות על שיטת הבעל שם טוב{{הערה|שיטת הבעש"ט בעניין הבריאה והשגחה פרטית, שנלמדה בפרקים [[שער היחוד והאמונה · פרק א|א]], [[שער היחוד והאמונה · פרק ב|ב]], [[שער היחוד והאמונה · פרק ג|ג]].}}. | ||
מתרץ | מתרץ אדמו"ר הזקן: אם תכלית התורה ומצוות היא רק לגלות אלוקות - למה חייבים בה הצדיקים{{הערה|שהאלוקות גלויה אצלם, ובפרט משה.}}? | ||
==גוף הפרק== | ==גוף הפרק== | ||
שורה 31: | שורה 31: | ||
==מושגים יסודיים בפרק== | ==מושגים יסודיים בפרק== | ||
{{להשלים|פסקה=כן}} | {{להשלים|פסקה=כן}} | ||
{{הערות שוליים}} | |||
{{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה | {{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה · פרק ד|פרק ד]]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה · פרק ו|פרק ו]]}} | ||
[[קטגוריה:תניא · שער היחוד והאמונה|ו]] | |||
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה |
גרסה אחרונה מ־15:28, 24 ביולי 2024
תרשים כולל של שער היחוד והאמונה | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
פרק ה - קיום המצוות על ידי משה רבינו
מבוא לפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]
פרק זה הינו השני מבין שלושת הפרקים המבארים את הקושיות על שיטת הבעל שם טוב[1].
מתרץ אדמו"ר הזקן: אם תכלית התורה ומצוות היא רק לגלות אלוקות - למה חייבים בה הצדיקים[2]?
גוף הפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]
דף השער וההקדמה: דף השער · הסכמה א' · הסכמה ב' · הסכמה ג' · הקדמת המלקט ● לקוטי אמרים: א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב · י"ג · י"ד · ט"ו · ט"ז · י"ז · י"ח · י"ט · כ' · כ"א · כ"ב · כ"ג · כ"ד · כ"ה · כ"ו · כ"ז · כ"ח · כ"ט · ל' · ל"א · ל"ב · ל"ג · ל"ד · ל"ה · ל"ו · ל"ז · ל"ח · ל"ט · מ' · מ"א · מ"ב · מ"ג · מ"ד · מ"ה · מ"ו · מ"ז · מ"ח · מ"ט · נ' · נ"א · נ"ב · נ"ג ● שער היחוד והאמונה: הקדמה חינוך קטן · א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב ● אגרת התשובה: א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב ● אגרת הקודש: א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב · י"ג · י"ד · ט"ו · ט"ז · י"ז · י"ח · י"ט · כ' · כ"א · כ"ב · כ"ג · כ"ד · כ"ה · כ"ו · כ"ז · כ"ח · כ"ט · ל' · ל"א · ל"ב ● קונטרס אחרון: א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' |
פרק ה[עריכת קוד מקור] |
סיכום הפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]
התשובה[3] כוללת שלושה עניינים:
- א. מדרש על בריאת העולם: מהמדרש עולה, שבכל פרט בבריאה משותפים כוחות הצמצום וההתפשטות, ולכן על ידי תורה ומצוות אפשר לגלות בבריאה את האור האלוקי.
- ב. דרגתו של משה רבינו: ועל פי זה לא מובן - מדוע צריך משה לשמור מצוות[4]? ומתרץ, שאחרי הכל גם השגתו מוגבלת, גם הוא מרגיש את מציאות העולם, ולכן תורה ומצוות שייכים גם לו.
- ג. מדרגת גן עדן: אך מצד שני איך אפשר לומר שאין בגן עדן גילוי אלוקות – הלא כל עניינו של גן עדן הוא השגת אלוקות?
- וההסבר, שמציאות גן העדן היא מאותיות התורה[5]. דהיינו, מצד אחד גן עדן הוא מציאות אך מצד שני אפשר להשיג בו אלוקות.
- אלא שעל פי זה מתעוררת שאלה חדשה: מאחר וכל מציאות גן עדן היא תורה כיצד יש בו שכר למצוות?
- ועל זה עונה הרבי שאכן שכר המצוות בגן עדן אינו בפנימיות (כמו שכר התורה), אלא רק לבוש המסייע ללימוד[6].
מושגים יסודיים בפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]
הערות שוליים
הקודם: פרק ד |
פרקי שער היחוד והאמונה | הבא: פרק ו |