|
|
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) |
שורה 1: |
שורה 1: |
| {{ניווט
| |
| |כותרת=תרשים כולל תניא (עם פירוט פרקים א-יב)
| |
| |הסתרה=כן
| |
| |מוסתר=כן
| |
| |תמונה=
| |
| |תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים א-יב}}}}
| |
| {{תניא}} | | {{תניא}} |
| '''פרק י"א - הרשע'''
| |
|
| |
| ==מבוא לפרק==
| |
| פרק זה הוא השלישי מבין ארבעת הפרקים המתארים את מלחמת הנפשות שבאדם.
| |
|
| |
| בפרקים הקודמים הסביר [[אדמו"ר הזקן]] את אופי המלחמה{{הערה|בפרק ט'}} ואת המצב בו מנצחת הנפש האלוקית{{הערה|בפרק הקודם}}, ובפרק זה מתואר מצב בו חס ושלום מנצחת הנפש הבהמית.
| |
|
| |
| ==גוף הפרק==
| |
| {{פרק תניא|פרק=יא|טקסט הפרק={{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק י"א}}}} | | {{פרק תניא|פרק=יא|טקסט הפרק={{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק י"א}}}} |
|
| |
|
| ==סיכום הפרק== | | {{סדרה|הקודם=[[לקוטי אמרים · פרק י|פרק י]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[לקוטי אמרים · פרק יב|פרק יב]]}} |
| נצחון נפש הבהמית מתבטא בעבירה. אדם שנכשל בעבירה, ואפילו רק לעיתים רחוקות ביותר, ואפילו רק '''במחשבה''' - נקרא רשע.
| |
| | |
| אך גם ברשעים יש שתי דרגות כלליות:
| |
| | |
| '''[[רשע וטוב לו]]''' - למרות שנכשל בעבירות, מפעם לפעם יש לו הרהורי תשובה (ולעיתים נקרא גם [[רשע שאינו גמור]]).
| |
| | |
| '''[[רשע ורע לו]]''' - שלא באים לו הרהורי תשובה לעולם כלל (ולעיתים נקרא גם [[רשע גמור]]).
| |
| סיכום מסודר על הפרק -
| |
| סיכום פרק י״א בתניא//ר.ל
| |
| | |
| צדיק ורע לו, ורשע וטוב לו הם 2 הפכים.
| |
| כשם שבצדיק ורע לו יש רבבות מדרגות בעניין ביטול הרע לטוב, כך ברשע וטוב לו יש ריבוי מדרגות בעניין ביטול הטוב לגבי הרע.
| |
| ברשע וטוב לו יש קצה עליון, אדם שחוטא לעיתים רחוקות, וחוזר בתשובה, וכו.. עדיין רשע! אדמו''ר הזקן רוצה להראות לנו מי זה בינוני, שלא חטא, ולא יחטא לעולם..
| |
| ..
| |
| '''רשע וטוב לו הדרגא הגבוהה:'''
| |
| בלבושים - אחד מהלבושים, חוטא באחד משלושת לבושיו.
| |
| בזמן - לעיתים רחוקות מאד ׳לא תדיר לפרקים קרובים, אלא לעיתים רחוקים׳.
| |
| באיכות - עבירות קלות, ולא חמורות.
| |
| לדוג׳ - בדיבור, אבק לשון הרע, וליצנות..
| |
| למה אדמור הזקן כותב ליצנות בתור עבירה קלה? זו הרי עברה חמורה מאד! אלא, שכשכתוב אבק, הכוונה לא רק ללשון הרע, אלא גם על ליצנות, אבק לשון הרע, ואבק ליצנות.
| |
| אבק לשון הרע, זה חטא שקשה מאד לא לחטא בו כמו שאומרים חז״ל, רובם בגזל, מיעוטם בעריות, וכולם באבק לשון הרע. מראה שזהו חטא שקשה מאד להנצל ממנו.
| |
| ׳הרהורי עבירה קשים מעבירה׳ - מחשבה זה לבוש פנימי, הכי קרוב לנפש, לכן חטא במחשבה פוגע בנפש. כמו שאינו דומה כתם בחולצת תלבושת (מחשבה או דיבור), לכתם בבגד חתונה (מחשבה).
| |
| אדמו''ר הזקן אומר את זה כי יש כאלה שמזלזלים במחשבות, וחושבים שזה לא נקרא חטא, לכן מדגיש, שהרהורי עבירה קשים.
| |
| לדוג - מהרער בעניין זיווג זכר ונקבה, שלא עובר על הזהרת התורה.
| |
| או, אדם שער בלילה, וחושב על דברים בטלים – 'הנעור בלילה כו' ומפנה ליבו כו'.
| |
| אופן חזרה בתשובה של צדיק וטוב לו - שב בתשובה לפי שלושה חילוקי כפרה שדרש רבי ישמאל - א. עבר על מצוות עשה - עשה תשובה ומוחלים לו.
| |
| ב. עבר על לאו - עושה תשובה, תשובה תולה, ויום כיפור מכפר סופית.
| |
| ג. עב רעל כריתות ומיתות בית דין - עושה תשובה, ויום כיפור תולים. וייסורים, מירקים.
| |
| אחרי כל זה, למה נקרא רשע?
| |
| משום שלא מופרח ממנו לחטא, יש לו עדיין שיכות לחטאים.
| |
| ..
| |
| '''רשע וטוב לו בדרגא הנמוכה:'''
| |
| בלבושים - חוטא בשלושת הלבושים, מחשבה, דיבור ומעשה.
| |
| בזמן - חוטא לעיתים קרובות.
| |
| באיכות - חוטא גם בעבירות קשות וחמורות.
| |
| אופן חזרה בתשובה של רשע ורע לו - משום שעדיין יש לו יצר טוב, יש לו כל הזמן מצפון, אבל אין לו מספיק כח רצון לעזוב לגמרי את העבירות – 'להיות מודה ועוזב׳ - מודה על החטא, ועוזב.
| |
| ..
| |
| רשע ורע לו:
| |
| בלבושים - חוטא בכל שלושת הלבושים.
| |
| בזמן - חוטא לעיתים קרובות מאד.
| |
| באיכות - חוטא בעבירות חמורות מאד.
| |
| מכונה רשע ורע לו משום שהטוב שבנפש האלוקית שלו יצא לגמרי, ורק נשאר עליו מקיף מלמעלה.
| |
| נשאר לו טוב מבחינת מקיף, ולא פנימי, לכן שורה עליו שכינה ויכול להשלים מניין.
| |
| אדמו''ר הזקן מסיים דווקא במאמר חז״ל - ׳אכל בי עשרה שכינתא שריא׳, משום שלא רצה לסיים פרק בדרגא הכי נמוכה ביהודי, לכן מוסיף שגם יהודי כזה, שנמצא בדרגא כל כך נמוכה, שורה שכינה.
| |
| | |
| ==צילום דפוס התניא==
| |
| <gallery widths="150px" heights="220px">
| |
| קובץ:פרק יא חלק א.jpg|עמוד 1
| |
| קובץ:פרק יא חלק ב.jpeg|עמוד 2
| |
| </gallery>
| |
| | |
| ==מושגים יסודיים בפרק==
| |
| *[[רשע וטוב לו]]
| |
|
| |
|
| {{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק י'|פרק י']]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק י"ב|פרק י"ב]]}}
| | [[קטגוריה:תניא · לקוטי אמרים]] |
| {{הערות שוליים}}
| |
| [[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
| |