לקוטי אמרים · פרק נא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דטקסט, מאגר ספרים חב"דים חופשי בגרסת טקסט.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (ש. א. העביר את הדף לקוטי אמרים - פרק נ"א לשם לקוטי אמרים · פרק נא בלי להשאיר הפניה: כותרת שאינה כתובה נכון)
(תיקונים)
 
שורה 6: שורה 6:
  |תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים נא-נג}}}}
  |תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים נא-נג}}}}
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק נ"א - עניינה של השראת השכינה'''
'''פרק נא – עניינה של השראת השכינה'''


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
כדי להבין מדוע נקראות{{הערה|במשל שהובא ב[[תניא - פרק ל"ה|פרק ל"ה]], והתבאר במשך שישה עשר פרקים - עד [[תניא - פרק נ'|הפרק הקודם]]}} המצוות "שמן"{{הערה|שהרי בדרך כלל שמן הוא משל לחכמת התורה ולא למעשה המצוות}} (הסבר שיובא ב[[תניא - פרק נ"ג|פרק נ"ג]]) יש להקדים ולהבין כיצד מגלות המצוות וממשיכות את השראת השכינה.
כדי להבין מדוע נקראות{{הערה|במשל שהובא ב[[לקוטי אמרים · פרק לה|פרק לה]], והתבאר במשך שישה עשר פרקים עד [[לקוטי אמרים · פרק נ|הפרק הקודם]]}} המצוות "שמן"{{הערה|שהרי בדרך כלל שמן הוא משל לחכמת התורה ולא למעשה המצוות}} (הסבר שיובא ב[[לקוטי אמרים · פרק נג|פרק נג]]) יש להקדים ולהבין כיצד מגלות המצוות וממשיכות את השראת השכינה.


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
{{פרק תניא|פרק=נא|טקסט הפרק={{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק נ"א}}}}
{{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק נ"א}}


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
עניין השראת השכינה בעולם יובן על פי משל מהשראת הנשמה בגוף: עצם מציאות ה' היא בכל מקום בשווה אך '''התגלותו''' (השראת השכינה) אינה בשווה.
עניין השראת השכינה בעולם יובן על פי משל מהשראת הנשמה בגוף: עצם מציאות ה' היא בכל מקום בשווה אך '''התגלותו''' (השראת השכינה) אינה בשווה.
* בתחילת הפרק מביא הרבי משל: הנשמה נמצאת בכל הגוף בשווה, אך מתגלה בכל איבר באופן שונה.
* בתחילת הפרק מביא הרבי משל: הנשמה נמצאת בכל הגוף בשווה, אך מתגלה בכל איבר באופן שונה.
* ובהמשך הוא מבאר את הנמשל: [[אור אין סוף]] מהווה את כל העולמות בשווה, אך בעולמות העליונים מתגלה יותר, בתחתונים פחות ובגשמיות אינו מתגלה כלל.
* ובהמשך הוא מבאר את הנמשל: אור אין סוף מהווה את כל העולמות בשווה, אך בעולמות העליונים מתגלה יותר, בתחתונים פחות ובגשמיות אינו מתגלה כלל.


==מושגים יסודיים בפרק==
{{סדרה|הקודם=[[לקוטי אמרים · פרק נ|פרק נ]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[לקוטי אמרים · פרק נב|פרק נב]]}}
 
[[קטגוריה:תניא · לקוטי אמרים]]


{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק נ'|פרק נ']]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק נ"ב|פרק נ"ב]]}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]

גרסה אחרונה מ־16:08, 25 ביולי 2024

תרשים כולל תניא (עם פירוט פרקים נ"א-נ"ג)
לפניך מפה כללית של הנושאים המבוארים בספר התניא בצורת תרשים זרימה.

בתרשים זה מפורט ענף השראת השכינה בגשמיות (פרקים נ"א-נ"ג), בשורה השלישית נמצאים הקישורים לענפים הנוספים.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
כי קרוב אליך הדבר מאוד
בפיך ובלבבך
- לעשותו

(דברים ל', י"ד)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
עבודת הלב
"כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך"

(פרקים א' - ל"ד)
 
 
 
 
 
 
 
 
עבודת המעשה
קיום המצוות מתוך אהבה ויראה

(פרקים ל"ה - נ"ג)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הבינוני
פרקים א' - י"ב
 
עבודת הבינוני
פרקים י"ג - כ"ה
 
עצות בעבודת השם
פרקים כ"ו - ל"ד
 
דירה בתחתונים
פרקים ל"ה - מ'
 
אהבת השם
פרקים מ"א - נ'
 
מעלת העשיה בגשמיות
פרקים נ"א - נ"ג


 
 
 
 
 
 
 
 
 
השראת השכינה על ידי תורה ומצוות דווקא
פרקים נ"א-נ"ג
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
עניין השראת השכינה
פרק נ"א
 
השראת השכינה בעולמות -
ע"י השתלשלות

פרק נ"ב
 
השראת השכינה בעולם הזה -
ע"י המצוות

פרק נ"ג
תניא
דף השער וההקדמה
דף השערהסכמה אהסכמה בהסכמה גהקדמת המלקט
לקוטי אמרים
פרק אפרק בפרק גפרק דפרק הפרק ופרק זפרק חפרק טפרק יפרק יאפרק יבפרק יגפרק ידפרק טופרק טזפרק יזפרק יחפרק יטפרק כפרק כאפרק כבפרק כגפרק כדפרק כהפרק כופרק כזפרק כחפרק כטפרק לפרק לאפרק לבפרק לגפרק לדפרק להפרק לופרק לזפרק לחפרק לטפרק מפרק מאפרק מבפרק מגפרק מדפרק מהפרק מופרק מזפרק מחפרק מטפרק נפרק נאפרק נבפרק נג
שער היחוד והאמונה
הקדמה - חינוך קטןפרק אפרק בפרק גפרק דפרק הפרק ופרק זפרק חפרק טפרק יפרק יאפרק יב
אגרת התשובה
פרק אפרק בפרק גפרק דפרק הפרק ופרק זפרק חפרק טפרק יפרק יאפרק יב
אגרת הקודש
סימן אסימן בסימן גסימן דסימן הסימן וסימן זסימן חסימן טסימן יסימן יאסימן יבסימן יגסימן ידסימן טוסימן טזסימן יזסימן יחסימן יטסימן כסימן כאסימן כבסימן כגסימן כדסימן כהסימן כוסימן כזסימן כחסימן כטסימן לסימן לאסימן לב
קונטרס אחרון
פרק אפרק בפרק גפרק דפרק הפרק ופרק זפרק חפרק ט

פרק נא – עניינה של השראת השכינה

מבוא לפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]

כדי להבין מדוע נקראות[1] המצוות "שמן"[2] (הסבר שיובא בפרק נג) יש להקדים ולהבין כיצד מגלות המצוות וממשיכות את השראת השכינה.

גוף הפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק נא והנה לתוספת ביאור לשון הינוקא דלעיל צריך לבאר תחלה להבין קצת ענין השראת השכינה שהיתה שורה בבית קדש קדשים וכן כל מקום השראת השכינה מה עניינו, הלא מלא כל הארץ כבודו ולית אתר פנוי מיניה. אך הענין כדכתיב ומבשרי אחזה אלוה שכמו שנשמת האדם היא ממלאה כל רמ"ח אברי הגוף מראשו ועד רגלו, ואף על פי כן עיקר משכנה והשראתה היא במוחו ומהמוח מתפשטת לכל האברים וכל אבר מקבל ממנה חיות וכח הראוי לו לפי מזגו ותכונתו, העין לראות, והאזן לשמוע והפה לדבר והרגלים להלוך כנראה בחוש שבמוח מרגיש כל הנפעל ברמ"ח אברים וכל הקורות אותם. והנה אין שינוי קבלת הכחות והחיות שבאברי הגוף מן הנשמה מצד עצמה ומהותה שיהיה מהותה ועצמותה מתחלק לרמ"ח חלקי' שונים מתלבשי' ברמ"ח מקומות, כפי ציור חלקי מקומו' אברי הגוף שלפי זה נמצא עצמותה ומהותה מצוייר בציור גשמי ודמות ותבנית כתבנית הגוף ח"ו אלא כולה עצם אחד רוחני פשוט ומופשט מכל ציור גשמי ומבחינת וגדר מקום ומדה וגבול גשמי מצד מהותה ועצמות' ולא שייך במהות' ועצמותה לומר שהיא במוחין שבראש יותר מברגלים מאחר שמהותה ועצמותה אינה בגדר ובחינת מקום וגבול גשמי רק שתרי"ג מיני כחות וחיות כלולים בה במהותה ועצמותה לצאת אל הפועל והגילוי מההעלם להחיות רמ"ח אברין ושס"ה גידין שבגוף על ידי התלבשותם בנפש החיונית שיש לה גם כן רמ"ח ושס"ה כחות וחיות הללו. והנה על המשכת כל התרי"ג מיני כחות וחיות מהעלם הנשמה אל הגוף להחיותו עליה אמרו שעיקר משכנה והשראתה של המשכה זו וגילוי זה הוא כולו במוחין שבראש ולכן הם מקבלים תחלה הכח והחיות הראוי להם לפי מזגם ותכונתם שהן חב"ד וכח המחשבה וכל השייך למוחין ולא זו בלבד אלא גם כללות כל המשכות החיות לשאר האברים גם כן כלולה ומלובשת במוחין שבראש ושם הוא עיקרה ושרשה של המשכ' זו בבחינת גילוי האור והחיו' של כל הנשמ' כולה ומשם מתפשטת הארה לשאר כל האברים ומקבל כל א' כח וחיו' הראוי לו כפי מזגו ותכונתו כח הראיה מתגלה בעין וכח השמיעה באוזן וכו'. וכל הכחות מתפשטים מהמוח כנודע כי שם הוא עיקר משכן הנשמה כולה בבחינת גילוי שנגלית שם כללו' החיות המתפשט ממנה. רק כחותיה של כללות החיות מאירים ומתפשטים משם לכל אברי הגוף כדמיון האור המתפשט ומאיר מהשמש לחדרי חדרים [ואפילו הלב מקבל מהמוח ולכן המוח שליט עליו בתולדתו כנ"ל]:

וככה ממש על דרך משל אין סוף ברוך הוא ממלא כל עלמין להחיותם ובכל עולם יש ברואים לאין קץ ותכלית רבוא רבבות מיני מדרגות מלאכים ונשמות כו' וכן ריבוי העולמות אין לו קץ וגבול גבוה על גבוה כו'. והנה מהותו ועצמותו של אין סוף ברוך הוא שוה בעליונים ותחתונים כמשל הנשמה הנ"ל וכמו שכתב בתיקונים דאיהו סתימו דכל סתימין פירוש דאפי' בעלמין סתימין דלעילא הוא סתום ונעלם בתוכם כמו שהוא סתום ונעלם בתחתוני' כי לית מחשבה תפיסא ביה כלל אפילו בעולמות עליונים. ונמצא כמו שמצוי שם כך נמצא בתחתונים ממש. וההבדל שבין עולמו' עליונים ותחתונים הוא מצד המשכת החיות אשר אין סוף ברוך הוא ממשיך ומאיר בבחינת גילוי מההעלם [שזה אחד מהטעמי' שההשפעה והמשכות החיות מכונה בשם אור עד"מ] להחיות העולמות והברואים שבהם שהעולמו' העליוני' מקבלים בבחינת גילוי קצת יותר מהתחתוני' וכל הברואי' שבהם מקבלים כל א' כפי כחו ותכונתו שהיא תכונת ובחינת המשכה הפרטית אשר אין סוף ברוך הוא ממשיך ומאיר לו. והתחתונים אפילו הרוחניים אינם מקבלים בבחינת גילוי כ"כ רק בלבושים רבים אשר אין סוף ברוך הוא מלביש בהם החיות והאור אשר ממשיך ומאיר להם להחיותם וכ"כ עצמו וגברו הלבושים אשר אין סוף ברוך הוא מלביש ומסתיר בהם האור והחיות עד אשר ברא בו עולם הזה החומרי והגשמי ממש ומהווהו ומחייהו בחיות ואור אשר ממשיך ומאיר לו אור המלובש ומכוסה ומוסתר בתוך הלבושים הרבים והעצומים המעלימים ומסתירי' האור והחיות עד שאין נראה ונגלה שום אור וחיות רק דברים חומריים וגשמיים ונראים מתים אך בתוכם יש אור וחיות המהוה אותם מאין ליש תמיד שלא יחזרו להיות אין ואפס כשהיו ואור זה הוא מא"ס ברוך הוא רק שנתלבש בלבושים רבים וכמו שכתב בע"ח שאור וחיות כדור הארץ החומרי הנראה לעיני בשר הוא ממלכות דמלכות דעשיה ובתוכה מלכות דיצירה[3] וכו' עד שבתוך כולן י' ספירות דאצילות המיוחדות במאצילן אין סוף ברוך הוא:


סיכום הפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]

עניין השראת השכינה בעולם יובן על פי משל מהשראת הנשמה בגוף: עצם מציאות ה' היא בכל מקום בשווה אך התגלותו (השראת השכינה) אינה בשווה.

  • בתחילת הפרק מביא הרבי משל: הנשמה נמצאת בכל הגוף בשווה, אך מתגלה בכל איבר באופן שונה.
  • ובהמשך הוא מבאר את הנמשל: אור אין סוף מהווה את כל העולמות בשווה, אך בעולמות העליונים מתגלה יותר, בתחתונים פחות ובגשמיות אינו מתגלה כלל.
הקודם:
פרק נ
פרקי לקוטי אמרים הבא:
פרק נב

הערות שוליים

  1. במשל שהובא בפרק לה, והתבאר במשך שישה עשר פרקים – עד הפרק הקודם
  2. שהרי בדרך כלל שמן הוא משל לחכמת התורה ולא למעשה המצוות
  3. [בדפוסים הקודמים הי' כתוב "מלכות דמלכות דעשיה" ונ"ל דצ"ל "מלכות דיצירה" וכ"ה באגה"ק סי' כ"ה המתחיל להבין אמרי בינה כו'. נמצא לפנינו גוף כתי"ק].