לקוטי אמרים · דף השער: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דטקסט, מאגר ספרים חב"דים חופשי בגרסת טקסט.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (גרסה אחת יובאה)
אין תקציר עריכה
 
(13 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{פרק-תניא|פרק=דף השער|טקסט הפרק= ספר '''לקוטי אמרים''' חלק ראשון


==הקדמה==
הנקרא בשם ספר של בינונים
{{להשלים}}
==טקסט==
בדבריו הקצרים בשער הספר, קובע [[אדמוה"ז]] באופן תמציתי את מטרתו הכללית של הספר -
*'''ספר ליקוטי אמרים''' - "ליקוטי" - ברוב [[ענווה|ענוונותו]] קרא לספר בשם זה, להורות שאין בדבריו חידוש, אלא ליקוט בלבד מדברי קודמיו. "אמרים" - תוכן הספר הוא תשובות שהשיב רבינו לחסידים שנכנסו עליו ליחידות (דברים שנאמרו בע"פ).
*'''חלק ראשון הנקרא בשם ספר של בינונים''' - לחלק הראשון של "ליקוטי אמרים" קורא [[אדמוה"ז]] "ספר של בינונים", כי מטרת הספר היא להורת דרך בעבודת ה' עבור ה"[[בינונים]]".
*'''מלוקט מפי ספרים ומפי סופרים קדושי עליון נ"ע''' - הספר נלקט מדברים שנכתבו בספרים (מקובל מפי חסידים ראשונים שכוונתו לספרי [[המהר"ל מפראג]]{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/17/6240.htm אגרות קודש חלק י"ז אגרת ו'רמ].}} ו[[השל"ה הקדוש]]), וממה שקיבל בע"פ מרבותיו [[הבעל שם טוב]] ו[[המגיד ממזריטש]] ומפי [[רבי מנחם מענדל מויטבסק]].
*'''מיוסד על פסוק כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו''' - הפסוק מעיד שכל אדם יכול לעבוד את ה', ב[[פה|פיו]], [[לב|ליבו]] ו[[מעשה|מעשיו]], וזה בהישג יד.
*'''לבאר היטב איך הוא קרוב מאד בדרך ארוכה וקצרה''' - יש שני אופנים להגיע ל[[אהבת ה']]:
::'''"דרך קצרה וארוכה":''' (דרך קלה להשגה, אך אינה משפיע באמת על [[פנימיות]] האדם, ולאורך זמן) - בדרך זו, האדם מעורר את רגשי לבו לעבודת [[השי"ת]], ועל ידי זה הוא מגיע לידי [[רשפי אש]] של [[אהבת ה']]. בדרך זו אמנם קל יותר לבוא לידי אהבת ה', כי לא נדרש בה הרבה עבודה מן האדם אלא רק לעורר את ה[[אהבה המסותרת]] שב[[לב|ליבו]]. אך מכל מקום זו דרך ארוכה, כי באותה שעה יש לאדם התעוררות גדולה, אבל כעבור מעט זמן מתבטל כוח ההתעוררות והאדם חוזר למקומו הראשון. וזאת כיון שעשה זאת ללא עבודה על ה[[מידות]]יו ו[[שכל]]ו, זה לא שינה את פנימיותו ומהותו, ובתוך תוכו עדיין הוא נשאר כמקודם עם כל אותן המידות וה[[תאווה|תאוות]] המונעות ממנו להתקרב לאלוקות באמת. לכן בפועל יהיו הרבה מניעות ועיקובים בדרך שלא יניחו לו להפוך לבו באמת לאהבת ה'.
::'''"דרך ארוכה וקצרה":''' (דרך הדורשת עבודה פנימית, אבל משנה את פנימיותו של האדם באמת) - דרך זו ה"ארוכה וקצרה" שהיא הדרך המבוארת בספר התניא, דורשת עבודה פנימית מהאדם, כי בכדי להפוך את רגשי הלב מתאוות [[עולם הזה]] לאהבת ה' אמיתית בפנימיותו ומהותו, מוכרחת עבודת ה[[מוח]] אצל כל אחד לפי ערכו. היינו לימוד והשגה בגדלות ה', ולאחר מכן התבוננות והעמקת ה[[דעת]] בעניינים שלמד והשיג, כדי שמההשגה שבמוח יתעורר גם בלבבו רגשי אהבה לה'.
::ונמצא שבדרך זו אין סגולות ותחבולות קלות לעורר את הלב, אלא נדרשת מהאדם "יגיעה רבה ועצומה כפולה ומכופלת"{{הערה|[[ליקוטי אמרים - פרק מ"ב]].}}. אבל כיון שבדרך זו נשתנית מהותו ופנימיותו של האדם, ועל ידה הוא הופך בסופו של דבר את רגשי ליבו לאהבת ה' באמת, אז יוצא שהיא דרך קצרה, שהרי דווקא על ידה מגיעים לתכלית המטרה. ולכן נקרית דרך "דרך ארוכה 'וקצרה'"
*'''בעזרת ה' יתברך''' - מלבד הפירוש הפשוט ש"בעזרת [[השי"ת]] קאי על כתיבת הספר יש משמעות נוספת. אדמוה"ז בא לעודד ולחזק את האדם הלומד את הספר ולהודיעו שאע"פ שהדרך המבוארת בו היא "ארוכה וקצרה" שזו עבודה פנימית, קשה, מתמדת וביגעה רבה כל ימי חייו, מכל מקום, הובטחנו שיש לנו עזר מלמעלה, ואם רק נתייגע כראוי, אז יתקיים "בעזרת ה' יתברך"{{הערה|משיחת [[פרשת תזריע-מצורע|ש"פ תזריע מצורע]] [[תשמ"ב]].}}


מלוקט מפי ספרים ומפי סופרים קדושי עליון נ"ע מיוסד על פסוק כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו. לבאר היטב איך הוא קרוב מאד בדרך ארוכה וקצרה בעזה"י.
}}
{{תניא}}
{{סדרה|הקודם=-|רשימה=דף השער|הבא=[[לקוטי אמרים · הסכמה א|הסכמה א]]}}


 
[[קטגוריה:תניא · דף השער וההקדמה|א]]
{{קטע תניא|קטע=דף השער|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/דף השער והקדמה - דף השער|דף השער}}}}
 
==חשיבותו==
כשמתחילים מחזור חדש ב[[שיעורים יומיים#תניא|לימוד השיעורים היומיים על ספר התניא]] לומדים גם את דף השער, מפני שהוא חלק מהספר ממש. [[אדמוה"ז]] בעצמו כתב אותו.
 
[[אדמו"ר הרש"ב]] אמר בשם אביו [[אדמו"ר המהר"ש]]: השער של ליקוטי אמרים תניא הוא [[תורה]]. שמעתי מאבי ([[אדמו"ר ה'צמח צדק']]) ביאורים ארוכים על כל מלה של דף השער של התניא.
 
והמשיך אדמו"ר הרש"ב: כאשר אבי התחיל ללמוד עמי תניא, התחיל מהמילים "ספר ליקוטי אמרים הנקרא בשם ספר של בינונים"{{הערה|משיחת [[אדמו"ר הריי"צ]], [[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות]] [[ה'ת"ש]] עמ' 144}}.
 
מסופר על [[הרבי הריי"צ]], כשהיה ילד קטן, הוא למד את [[אותיות האל"ף בי"ת]] מתוך דף השער של ספר התניא{{הערה|[[לקוטי שיחות]], כרך ב', ע' 476 (ב[[מכון לוי יצחק|הוצאה המתורגמת]] - ע' 175).}}.
 
==סיכום==
בדבריו הקצרים בשער הספר, קובע [[אדמוה"ז]] באופן תמציתי את מטרתו הכללית של הספר -
 
הספר בא להורות דרך בעבודת ה' עבור ה[[בינונים]], ודבר זה בהישג יד.
 
ובספר זה מבוארת הדרך ה"ארוכה וקצרה" אשר היא עבודה פנימית וקשה הדורשת "יגיעה רבה ועצומה כפולה ומכופלת", אבל בסופו של דבר מתהפכים רגשי ליבו של האדם לאהבת ה' אמיתית ותמידית.
 
==לקריאה נוספת==
*הרב [[יוסף ויינברג]], [https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535534 ביאור משולב לדף השער], מתוך הספר [[שיעורים בספר התניא]]
 
==קישורים חיצוניים==
*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=61390 שיעור על דף השער בבלוג וידאו מאת הרב] [[יאיר כלב]] {{וידאו}} {{אינפו}}
 
{{סדרה|הקודם=-|הבא=[[ליקוטי אמרים - הסכמה א']]|רשימה=דף השער|הסכמה א']]}}
[[קטגוריה:דף השער וההקדמה - תניא]]
{{הערות שוליים}}

גרסה אחרונה מ־18:18, 25 ביולי 2024

דף השער
ספר לקוטי אמרים חלק ראשון

הנקרא בשם ספר של בינונים

מלוקט מפי ספרים ומפי סופרים קדושי עליון נ"ע מיוסד על פסוק כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו. לבאר היטב איך הוא קרוב מאד בדרך ארוכה וקצרה בעזה"י.

תניא
דף השער וההקדמה
דף השערהסכמה אהסכמה בהסכמה גהקדמת המלקט
לקוטי אמרים
פרק אפרק בפרק גפרק דפרק הפרק ופרק זפרק חפרק טפרק יפרק יאפרק יבפרק יגפרק ידפרק טופרק טזפרק יזפרק יחפרק יטפרק כפרק כאפרק כבפרק כגפרק כדפרק כהפרק כופרק כזפרק כחפרק כטפרק לפרק לאפרק לבפרק לגפרק לדפרק להפרק לופרק לזפרק לחפרק לטפרק מפרק מאפרק מבפרק מגפרק מדפרק מהפרק מופרק מזפרק מחפרק מטפרק נפרק נאפרק נבפרק נג
שער היחוד והאמונה
הקדמה - חינוך קטןפרק אפרק בפרק גפרק דפרק הפרק ופרק זפרק חפרק טפרק יפרק יאפרק יב
אגרת התשובה
פרק אפרק בפרק גפרק דפרק הפרק ופרק זפרק חפרק טפרק יפרק יאפרק יב
אגרת הקודש
סימן אסימן בסימן גסימן דסימן הסימן וסימן זסימן חסימן טסימן יסימן יאסימן יבסימן יגסימן ידסימן טוסימן טזסימן יזסימן יחסימן יטסימן כסימן כאסימן כבסימן כגסימן כדסימן כהסימן כוסימן כזסימן כחסימן כטסימן לסימן לאסימן לב
קונטרס אחרון
פרק אפרק בפרק גפרק דפרק הפרק ופרק זפרק חפרק ט
הקודם:
-
דף השער הבא:
הסכמה א