חב"דטקסט:שימוש זהיר בסמכויות המפעיל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דטקסט, מאגר ספרים חב"דים חופשי בגרסת טקסט.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (גרסה אחת יובאה)
מ (החלפת טקסט – "חב"דפדיה" ב־"חב"דטקסט")
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב|התאמה לחב"דפדיה}}
{{לשכתב|התאמה לחב"דטקסט}}
שאלה שצריכה להעסיק כל מי שרוצה לקדם את [[חב"דפדיה]] היא: איך לצרף עוד ועוד כותבים למיזם, ואיך לשמור על הכותבים הקיימים לבל יעזבו. בהקשר זה, על מפעילי המערכת להקפיד על שימוש זהיר בסמכויותיהם.
שאלה שצריכה להעסיק כל מי שרוצה לקדם את [[חב"דטקסט]] היא: איך לצרף עוד ועוד כותבים למיזם, ואיך לשמור על הכותבים הקיימים לבל יעזבו. בהקשר זה, על מפעילי המערכת להקפיד על שימוש זהיר בסמכויותיהם.


כאנציקלופדיה פתוחה, [[חב"דפדיה]] פתוחה גם למשחיתים למיניהם, ונחוצה שמירה מפניהם. עם זאת, יש להיזהר ששמירה זו לא תפגע בתורמים טובים, שבתום לב עושים מעשים שבאו לקדם את חב"דפדיה, ומעשיהם עלולים להיראות כהשחתה אף שאין הם כאלה. {{ציטוטון|והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות}} ([[פרקי אבות]], א, טו).
כאנציקלופדיה פתוחה, [[חב"דטקסט]] פתוחה גם למשחיתים למיניהם, ונחוצה שמירה מפניהם. עם זאת, יש להיזהר ששמירה זו לא תפגע בתורמים טובים, שבתום לב עושים מעשים שבאו לקדם את חב"דטקסט, ומעשיהם עלולים להיראות כהשחתה אף שאין הם כאלה. {{ציטוטון|והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות}} ([[פרקי אבות]], א, טו).


מפעם לפעם ניתן לצפות בחב"דפדיה בהתנהגות שאינה עולה בקנה אחד עם אמירתו של שמאי: מחיקת קצרמרים חוזרת ונשנית, מחיקה של תרומות אנונימיות שבקלות אפשר להרחיבן לקצרמר תקין ואפילו לערך נאה, ועוד. אנא, אל תיחפזו למחוק קצרמרים בעלי פוטנציאל, אל תיחפזו לפגוע בתורם שיכול להפוך לחבר מצוין בקהילת חב"דפדיה. יד תומכת עשויה להשיג תוצאות טובות לאין שיעור ממקל חובלים.
מפעם לפעם ניתן לצפות בחב"דטקסט בהתנהגות שאינה עולה בקנה אחד עם אמירתו של שמאי: מחיקת קצרמרים חוזרת ונשנית, מחיקה של תרומות אנונימיות שבקלות אפשר להרחיבן לקצרמר תקין ואפילו לערך נאה, ועוד. אנא, אל תיחפזו למחוק קצרמרים בעלי פוטנציאל, אל תיחפזו לפגוע בתורם שיכול להפוך לחבר מצוין בקהילת חב"דטקסט. יד תומכת עשויה להשיג תוצאות טובות לאין שיעור ממקל חובלים.


אין להבין מדברים אלה שלחב"דפדיה אין גבולות. גם לחב"דפדיה יש גבולות, אך צריך להיזהר בעת השמירה עליהם.
אין להבין מדברים אלה שלחב"דטקסט אין גבולות. גם לחב"דטקסט יש גבולות, אך צריך להיזהר בעת השמירה עליהם.


== ראשון בין שווים ==
== ראשון בין שווים ==
שורה 21: שורה 21:


== היחס למשתמשים אנונימיים ==
== היחס למשתמשים אנונימיים ==
מרבית ה[[חב"דפדיה:טיפול בהשחתה|השחתות]] מגיעות ממשתמשים אנונימיים, ולכן ניתן להבין את יחסם החשדני של מפעילי המערכת לתרומה של משתמש אנונימי. עם זאת, מדיניות חב"דפדיה תומכת גם בקבלת תרומות ממשתמשים אנונימיים, ואכן, לעיתים מגיעות תרומות חשובות ממשתמשים אנונימיים. לפיכך אין להתייחס אוטומטית לשינוי שעשה אנונימי כאל השחתה - ייתכן שמדובר דווקא בשיפור. משתמש אנונימי תיקן את מקום הולדתה מקובנה לקניגסברג, ותיקון זה שוחזר מיד. למרבה המזל, היה זה משתמש אנונימי נחוש בדעתו, והוא הסביר את מעשהו בדף השיחה, ובסופו של דבר התברר שהצדק אתו. לא כל משתמש אנונימי יהיה נחוש כל כך. סביר שמשתמש רגיש יותר היה מדיר רגליו לאחר הכנסת אורחים כדוגמת זו שתוארה כאן. יחס הוגן לתיקון אנונימי הוא אחד מאבני היסוד של אמינות האתר, אל תהרסו אותה.
מרבית ה[[חב"דטקסט:טיפול בהשחתה|השחתות]] מגיעות ממשתמשים אנונימיים, ולכן ניתן להבין את יחסם החשדני של מפעילי המערכת לתרומה של משתמש אנונימי. עם זאת, מדיניות חב"דטקסט תומכת גם בקבלת תרומות ממשתמשים אנונימיים, ואכן, לעיתים מגיעות תרומות חשובות ממשתמשים אנונימיים. לפיכך אין להתייחס אוטומטית לשינוי שעשה אנונימי כאל השחתה - ייתכן שמדובר דווקא בשיפור. משתמש אנונימי תיקן את מקום הולדתה מקובנה לקניגסברג, ותיקון זה שוחזר מיד. למרבה המזל, היה זה משתמש אנונימי נחוש בדעתו, והוא הסביר את מעשהו בדף השיחה, ובסופו של דבר התברר שהצדק אתו. לא כל משתמש אנונימי יהיה נחוש כל כך. סביר שמשתמש רגיש יותר היה מדיר רגליו לאחר הכנסת אורחים כדוגמת זו שתוארה כאן. יחס הוגן לתיקון אנונימי הוא אחד מאבני היסוד של אמינות האתר, אל תהרסו אותה.


פעמים רבות תרומות של משתמשים אנונימיים הן קצרמרים, ויש נטייה למחוק את הקצרמר, שיש הרואים בקיומו פגיעה בכבוד חב"דפדיה. במקום למחוק קצרמר של משתמש אנונימי אפשר לנסות להסביר לו שאנחנו מעדיפים ערכים ארוכים יותר ואף להפנות אותו למקורות מידע (ספרים, אתרים וכדומה) ואולי היחס החם ימשוך אלינו עורך חדש שבעתיד יתרום לפיתוח חב"דפדיה. טוב עוד יותר לקחת את הקצרמר ולהרחיבו, כך שהתורם האנונימי ילמד באמצעות דוגמה אישית.
פעמים רבות תרומות של משתמשים אנונימיים הן קצרמרים, ויש נטייה למחוק את הקצרמר, שיש הרואים בקיומו פגיעה בכבוד חב"דטקסט. במקום למחוק קצרמר של משתמש אנונימי אפשר לנסות להסביר לו שאנחנו מעדיפים ערכים ארוכים יותר ואף להפנות אותו למקורות מידע (ספרים, אתרים וכדומה) ואולי היחס החם ימשוך אלינו עורך חדש שבעתיד יתרום לפיתוח חב"דטקסט. טוב עוד יותר לקחת את הקצרמר ולהרחיבו, כך שהתורם האנונימי ילמד באמצעות דוגמה אישית.


== היחס למשתמשים חדשים ==
== היחס למשתמשים חדשים ==
משתמשים חדשים עשו צעד גדול לקראתנו: הם נרשמו; ראוי שגם אנחנו נלך לקראתם. הנוהל המקובל הוא לתת למשתמשים חדשים את התבנית {{תב|בה}}, אך ישנם משתמשים חדשים, שההודעה הראשונה שהם זוכים לראותה היא אזהרה לפני חסימה, בלא שיהיו ראויים לכך. חשוב לנהוג בסלחנות עם חב"דפדים חדשים, ולמרות החשש מהשחתות ומטעויות, לתת לכל חב"דפ"ד חדש הזדמנות נאותה להוכיח את עצמו. יש השחתות שהזדון שבהן גלוי לעין, ולמשתמש חדש שעשה מעשה זדון כזה ראוי לתת אזהרת חסימה. מה עם משתמש שעולמו שונה מאוד מעולמנו? האם נוכל לקבל אותו חרף השוני? לא קל להיכנס לנעליו של האחר, אבל יש לנסות לזהות מתי מעשה נעשה בזדון, ומתי הוא נעשה משום שהמשתמש בא מתרבות אחרת.
משתמשים חדשים עשו צעד גדול לקראתנו: הם נרשמו; ראוי שגם אנחנו נלך לקראתם. הנוהל המקובל הוא לתת למשתמשים חדשים את התבנית {{תב|בה}}, אך ישנם משתמשים חדשים, שההודעה הראשונה שהם זוכים לראותה היא אזהרה לפני חסימה, בלא שיהיו ראויים לכך. חשוב לנהוג בסלחנות עם חב"דפדים חדשים, ולמרות החשש מהשחתות ומטעויות, לתת לכל חב"דפ"ד חדש הזדמנות נאותה להוכיח את עצמו. יש השחתות שהזדון שבהן גלוי לעין, ולמשתמש חדש שעשה מעשה זדון כזה ראוי לתת אזהרת חסימה. מה עם משתמש שעולמו שונה מאוד מעולמנו? האם נוכל לקבל אותו חרף השוני? לא קל להיכנס לנעליו של האחר, אבל יש לנסות לזהות מתי מעשה נעשה בזדון, ומתי הוא נעשה משום שהמשתמש בא מתרבות אחרת.


רובם של המשתמשים החדשים לא בקיאים בנוהלי חב"דפדיה (הבה נודה באמת - רובנו לא מכירים את כל הכללים של חב"דפדיה), ולכן דרושה פעולה מתקנת מצד הקהילה כדי להבהיר להם במה הם שוגים וכיצד עליהם לפעול. טעות קלאסית היא לפנות לאותם משתמשים חדשים בטון מתנשא או מצווה ולאיים עליהם שיפסיקו להשחית. זהו מתכון בטוח לפיצוץ, כי אלו, בתגובה, יעלבו וירצו להגן על כבודם, והנה פרצה לה מלחמת עולם קטנה. נסו להציע פתרונות ולהסביר בניחותא מה מקובל בחב"דפדיה. תופתעו לגלות שרוב האנשים, כשפונים אליהם בנימוס, משיבים בנימוס וניתן להגיע איתם לעמק השווה.
רובם של המשתמשים החדשים לא בקיאים בנוהלי חב"דטקסט (הבה נודה באמת - רובנו לא מכירים את כל הכללים של חב"דטקסט), ולכן דרושה פעולה מתקנת מצד הקהילה כדי להבהיר להם במה הם שוגים וכיצד עליהם לפעול. טעות קלאסית היא לפנות לאותם משתמשים חדשים בטון מתנשא או מצווה ולאיים עליהם שיפסיקו להשחית. זהו מתכון בטוח לפיצוץ, כי אלו, בתגובה, יעלבו וירצו להגן על כבודם, והנה פרצה לה מלחמת עולם קטנה. נסו להציע פתרונות ולהסביר בניחותא מה מקובל בחב"דטקסט. תופתעו לגלות שרוב האנשים, כשפונים אליהם בנימוס, משיבים בנימוס וניתן להגיע איתם לעמק השווה.


הנה מספר דוגמאות:
הנה מספר דוגמאות:
שורה 34: שורה 34:
* משתמש חדש העלה את הערך "פינת החי", והערך נמחק מיד על ידי מפעיל שראה בו פרסומת. המשתמש העלה שוב את הערך, והפעם הערך נחסם תוך מתן אזהרת חסימה. בצעד זה נעשתה טעות כפולה:
* משתמש חדש העלה את הערך "פינת החי", והערך נמחק מיד על ידי מפעיל שראה בו פרסומת. המשתמש העלה שוב את הערך, והפעם הערך נחסם תוך מתן אזהרת חסימה. בצעד זה נעשתה טעות כפולה:
** הערך לא היה פרסומת; הייתה בו הצגה בתום לב של הנושא כפי שהמשתמש החדש רואה אותו. יש לזכור כי לא הכל חושבים וכותבים בסגנון זהה.
** הערך לא היה פרסומת; הייתה בו הצגה בתום לב של הנושא כפי שהמשתמש החדש רואה אותו. יש לזכור כי לא הכל חושבים וכותבים בסגנון זהה.
** בעיני המפעיל היה זה משתמש זדוני: הוא העלה ערך שנמחק. בעיני המשתמש החדש הוא התגבר על תקלה טכנית, וייתכן שאפילו לא חש שהערך נמחק. אין לצפות ממשתמש חדש שכל ענייני חב"דפדיה יהיו מוכרים לו מהרגע הראשון. אם הצליח להעלות ערך חדש, גם אם הוא רחוק מלהיות מושלם, יש לחזק את ידיו ולחבקו בחום.
** בעיני המפעיל היה זה משתמש זדוני: הוא העלה ערך שנמחק. בעיני המשתמש החדש הוא התגבר על תקלה טכנית, וייתכן שאפילו לא חש שהערך נמחק. אין לצפות ממשתמש חדש שכל ענייני חב"דטקסט יהיו מוכרים לו מהרגע הראשון. אם הצליח להעלות ערך חדש, גם אם הוא רחוק מלהיות מושלם, יש לחזק את ידיו ולחבקו בחום.
* משתמשים חדשים אשר יוצרים ערכים במושג שלדעתכם אין צורך בו בחב"דפדיה. סביר להניח שהם ייפגעו וייעלבו אם תודיעו להם שאתם עומדים למחוק את הערך הנ"ל בשל אי-עמידה בקריטריון כלשהו. יש לנסות לברר איתם האם יש פוטנציאל להרחיב את הערך לכדי ערך רחב יותר. אם לא, אולי יש מקום לשלב אותו בערך קיים? ואם גם זה לא, אולי כדאי לוותר עליו לגמרי. הראו לבני שיחכם שאתם מכבדים את תרומתם, אך בה בעת מנסים למצוא, ביחד איתם, מהו המקום המתאים לה ביותר, אם בכלל.
* משתמשים חדשים אשר יוצרים ערכים במושג שלדעתכם אין צורך בו בחב"דטקסט. סביר להניח שהם ייפגעו וייעלבו אם תודיעו להם שאתם עומדים למחוק את הערך הנ"ל בשל אי-עמידה בקריטריון כלשהו. יש לנסות לברר איתם האם יש פוטנציאל להרחיב את הערך לכדי ערך רחב יותר. אם לא, אולי יש מקום לשלב אותו בערך קיים? ואם גם זה לא, אולי כדאי לוותר עליו לגמרי. הראו לבני שיחכם שאתם מכבדים את תרומתם, אך בה בעת מנסים למצוא, ביחד איתם, מהו המקום המתאים לה ביותר, אם בכלל.
* משתמש העלה תמונה ולא ציין את מקורה ומי בעל זכויות היוצרים עליה. תגובה לא טובה תהיה: "מאיפה התמונה שהעלית?" תגובה מוצלחת יותר תהיה להשתמש בתבניות ההעתקה השונות הקיימות עבור תוכן ותמונות חשודות. התגובה הראשונה היא תוקפנית, בעוד התגובה השנייה היא מנומסת אך אסרטיבית, מבהירה את הכללים ועל מה מדובר, והיא פתח לדיאלוג - למשל, אם מתברר שיש בעיית זכויות יוצרים יוכלו מפעילי המערכת לענות "לצערנו, השימוש בתמונה מפר זכויות יוצרים, ואין לנו ברירה אלא למחוק אותה. אנא הימנעו להבא מלהעלות תמונות מוגנות". וזאת לאחר שביררו בנימוס את הבעיה, הבהירו את המצב, ופעלו בנחרצות, אך באדיבות.
* משתמש העלה תמונה ולא ציין את מקורה ומי בעל זכויות היוצרים עליה. תגובה לא טובה תהיה: "מאיפה התמונה שהעלית?" תגובה מוצלחת יותר תהיה להשתמש בתבניות ההעתקה השונות הקיימות עבור תוכן ותמונות חשודות. התגובה הראשונה היא תוקפנית, בעוד התגובה השנייה היא מנומסת אך אסרטיבית, מבהירה את הכללים ועל מה מדובר, והיא פתח לדיאלוג - למשל, אם מתברר שיש בעיית זכויות יוצרים יוכלו מפעילי המערכת לענות "לצערנו, השימוש בתמונה מפר זכויות יוצרים, ואין לנו ברירה אלא למחוק אותה. אנא הימנעו להבא מלהעלות תמונות מוגנות". וזאת לאחר שביררו בנימוס את הבעיה, הבהירו את המצב, ופעלו בנחרצות, אך באדיבות.


=== חניכה ===
=== חניכה ===
אחת הבעיות בהתקלות של משתמשים חדשים עם חב"דפדיה היא פער תרבות. אי אפשר להתעלם מכך, אבל בחב"דפדיה ישנו רף כניסה מסוים. יש בה כללים כתובים ולא כתובים, קליקות ושאר ירקות. "התקפה" על משתמשים חדשים בשל העובדה שעשו משהו שנוגד את הכללים עלולה פשוט להבריח אותם, וכך נפסיד תורמים שיוכלו להעשיר את האתר בערכים לתפארת. לעיתים על מפעילי המערכת לבצע סוג של חניכה לחב"דפדים חדשים אותם הם מזהים כבעלי פוטנציאל (בדרך כלל מדובר בחב"דפדים שמעלים ערכים בתחומים הקרובים לתחום עיסוקם). כאשר מפעילי מערכת מזהים חב"דפדים כאלה, כדאי לפנות אליהם בדף השיחה בהודעות אישיות יותר, ולא להסתפק בתבניות הלקוניות בהן אנו משתמשים בדרך כלל. יש להסביר לחב"דפדים אלה מה הפגם בתרומתם, ממה עליהם להימנע, ובאילו תחומים יוכלו לתרום. כדאי גם להפנות את החב"דפדים החדשים למדריכים השונים שלנו לכתיבת ערך ועיצובו. על ידי ליווי החב"דפדים החדשים בעלי הפוטנציאל בצעדיהם הראשונים בחב"דפדיה נצליח להרחיב את מעגל הכותבים ולהעשיר את חב"דפדיה בתחומי ידע נוספים.
אחת הבעיות בהתקלות של משתמשים חדשים עם חב"דטקסט היא פער תרבות. אי אפשר להתעלם מכך, אבל בחב"דטקסט ישנו רף כניסה מסוים. יש בה כללים כתובים ולא כתובים, קליקות ושאר ירקות. "התקפה" על משתמשים חדשים בשל העובדה שעשו משהו שנוגד את הכללים עלולה פשוט להבריח אותם, וכך נפסיד תורמים שיוכלו להעשיר את האתר בערכים לתפארת. לעיתים על מפעילי המערכת לבצע סוג של חניכה לחב"דפדים חדשים אותם הם מזהים כבעלי פוטנציאל (בדרך כלל מדובר בחב"דפדים שמעלים ערכים בתחומים הקרובים לתחום עיסוקם). כאשר מפעילי מערכת מזהים חב"דפדים כאלה, כדאי לפנות אליהם בדף השיחה בהודעות אישיות יותר, ולא להסתפק בתבניות הלקוניות בהן אנו משתמשים בדרך כלל. יש להסביר לחב"דפדים אלה מה הפגם בתרומתם, ממה עליהם להימנע, ובאילו תחומים יוכלו לתרום. כדאי גם להפנות את החב"דפדים החדשים למדריכים השונים שלנו לכתיבת ערך ועיצובו. על ידי ליווי החב"דפדים החדשים בעלי הפוטנציאל בצעדיהם הראשונים בחב"דטקסט נצליח להרחיב את מעגל הכותבים ולהעשיר את חב"דטקסט בתחומי ידע נוספים.


== טפלו בבעיה, לא בסימפטום ==
== טפלו בבעיה, לא בסימפטום ==
ישנן מחלות שמקורן ויראלי, ובהן אפשר רק להקל על הסימפטומים, אבל אין תרופה למחלה והגוף צריך להתרפא לבד. לא כך בחב"דפדיה. ישנן מספר בעיות שנובעות מטיפול בסימפטום במקום בבעיה, שיכולות בצורה כזו להוציא מפעילי מערכת משלוותם הנפשית. נמנה כמה מהן ונציע דרכי פעולה.
ישנן מחלות שמקורן ויראלי, ובהן אפשר רק להקל על הסימפטומים, אבל אין תרופה למחלה והגוף צריך להתרפא לבד. לא כך בחב"דטקסט. ישנן מספר בעיות שנובעות מטיפול בסימפטום במקום בבעיה, שיכולות בצורה כזו להוציא מפעילי מערכת משלוותם הנפשית. נמנה כמה מהן ונציע דרכי פעולה.
* '''יצירה חוזרת ונשנית של ערך שברור שהוא מיותר''': מדי פעם אפשר להבחין בהופעה של ערכים שברור שאין להם מקום בחב"דפדיה, ושיש מקום לתהייה כיצד נוצרו מלכתחילה. מפעילי המערכת עשויים למחוק את הערך, ואז לגלות שהוא נוצר שוב לאחר שעה, או למחרת, ושוב למחוק, וכך הלאה. במקרים כאלו יש לבדוק אילו ערכים מפנים לערך המיותר ולבטל בהם את הקישור לערך זה. כך לא יישאר אותו גירוי שמעלה במוחם של משתמשים את הרעיון לכתוב את הערך המיותר.<br />'''ומה קורה אם מדובר בערך שכדאי שיופיע בחב"דפדיה, אבל בכל פעם יוצרים אותו כאולטרה-קצרמר?''' במקרה כזה כדאי לשנס מותניים ופשוט לכתוב [[חב"דפדיה:קצרמר|קצרמר]] טוב עבור הערך, וכך לגאול אותנו, בינתיים, מעונשו.
* '''יצירה חוזרת ונשנית של ערך שברור שהוא מיותר''': מדי פעם אפשר להבחין בהופעה של ערכים שברור שאין להם מקום בחב"דטקסט, ושיש מקום לתהייה כיצד נוצרו מלכתחילה. מפעילי המערכת עשויים למחוק את הערך, ואז לגלות שהוא נוצר שוב לאחר שעה, או למחרת, ושוב למחוק, וכך הלאה. במקרים כאלו יש לבדוק אילו ערכים מפנים לערך המיותר ולבטל בהם את הקישור לערך זה. כך לא יישאר אותו גירוי שמעלה במוחם של משתמשים את הרעיון לכתוב את הערך המיותר.<br />'''ומה קורה אם מדובר בערך שכדאי שיופיע בחב"דטקסט, אבל בכל פעם יוצרים אותו כאולטרה-קצרמר?''' במקרה כזה כדאי לשנס מותניים ופשוט לכתוב [[חב"דטקסט:קצרמר|קצרמר]] טוב עבור הערך, וכך לגאול אותנו, בינתיים, מעונשו.
* '''השחתה חוזרת ונשנית של ערך''': ישנם ערכים, בעיקר ערכי אישים, שסובלים מסוגים שונים של התנכלות מסיבות לא ברורות. לעיתים מדובר בשנאה לאישיות עליה נכתב הערך, ולעיתים דווקא ההפך - מעריצי האישיות חולקים איתנו את מילות האהבה שלהם. במקרה שכזה כדאי לשקול פשוט להגן על הערך (על ידי לחיצה על הלשונית "הגנה") לזמן מה - מספר שעות, יום או יומיים. אך אנא אל תשכחו לספק הסבר קצר בדף השיחה.
* '''השחתה חוזרת ונשנית של ערך''': ישנם ערכים, בעיקר ערכי אישים, שסובלים מסוגים שונים של התנכלות מסיבות לא ברורות. לעיתים מדובר בשנאה לאישיות עליה נכתב הערך, ולעיתים דווקא ההפך - מעריצי האישיות חולקים איתנו את מילות האהבה שלהם. במקרה שכזה כדאי לשקול פשוט להגן על הערך (על ידי לחיצה על הלשונית "הגנה") לזמן מה - מספר שעות, יום או יומיים. אך אנא אל תשכחו לספק הסבר קצר בדף השיחה.
* '''התנהגות לא-חב"דפדית של משתמשים חדשים''': רוב החב"דפדים שמכניסים תוכן משמעותי לחב"דפדיה רוצים בטובתה, אבל לא בהכרח יודעים כיצד לעשות זאת בצורה נכונה. טיפול בסימפטום במקרה זה יהיה למחוק את תרומתם (מה שעלול לגרור התמרמרות מצדם) או כל פעולה עימותית אחרת שתביא אותם להתייאש מחב"דפדיה ולחשוב שרודפים אותם ונטפלים אליהם. טיפול בבעיה יהיה לנסות לברר איתם מה בעצם הם רוצים להוסיף ולפעול בשיתוף איתם כדי להגיע למסקנה האם תרומתם אכן מתאימה לחב"דפדיה, מהו המקום הנכון להוסיף בו את תרומתם, ומהי הצורה שבה זה צריך להתבצע.
* '''התנהגות לא-חב"דפדית של משתמשים חדשים''': רוב החב"דפדים שמכניסים תוכן משמעותי לחב"דטקסט רוצים בטובתה, אבל לא בהכרח יודעים כיצד לעשות זאת בצורה נכונה. טיפול בסימפטום במקרה זה יהיה למחוק את תרומתם (מה שעלול לגרור התמרמרות מצדם) או כל פעולה עימותית אחרת שתביא אותם להתייאש מחב"דטקסט ולחשוב שרודפים אותם ונטפלים אליהם. טיפול בבעיה יהיה לנסות לברר איתם מה בעצם הם רוצים להוסיף ולפעול בשיתוף איתם כדי להגיע למסקנה האם תרומתם אכן מתאימה לחב"דטקסט, מהו המקום הנכון להוסיף בו את תרומתם, ומהי הצורה שבה זה צריך להתבצע.


== טיפול בהשחתה ==
== טיפול בהשחתה ==
שורה 56: שורה 56:


=== חסימת משתמש ===
=== חסימת משתמש ===
חסימת משתמש היא צעד אותו יבצעו [[חב"דפדיה:מפעיל מערכת|מפעילי המערכת]] במקרים חריגים, כלפי משתמשים שברור מעל לכל ספק, ובאופן חד משמעי, שפעילותם מחבלת בחב"דפדיה.
חסימת משתמש היא צעד אותו יבצעו [[חב"דטקסט:מפעיל מערכת|מפעילי המערכת]] במקרים חריגים, כלפי משתמשים שברור מעל לכל ספק, ובאופן חד משמעי, שפעילותם מחבלת בחב"דטקסט.


משתמש ייחסם לאחר שעסק בהשחתה זדונית של ערך או ערכים. אין לחסום משתמש אם דעותיו שונות מדעותיך או אם הצורה שבה הוא מציג ערך מסוים שונה מהצורה שאתה רוצה שהערך יוצג. משתמשים הראויים לחסימה הם בדרך כלל משתמשים לא רשומים, אך במקרים קיצוניים ניתן לחסום גם משתמש רשום.
משתמש ייחסם לאחר שעסק בהשחתה זדונית של ערך או ערכים. אין לחסום משתמש אם דעותיו שונות מדעותיך או אם הצורה שבה הוא מציג ערך מסוים שונה מהצורה שאתה רוצה שהערך יוצג. משתמשים הראויים לחסימה הם בדרך כלל משתמשים לא רשומים, אך במקרים קיצוניים ניתן לחסום גם משתמש רשום.
שורה 63: שורה 63:


== השתמשו בשפה נקייה ==
== השתמשו בשפה נקייה ==
לא כל ערך הוא כליל השלמות, ולא כל כותב הוא מומחה. לעיתים עולים לחב"דפדיה ערכים שאינם ראויים להיות בה, ולעיתים נכתבים ערכים שמצריכים שכתוב יסודי ביותר. גם אם אתם חשים שערך מסוים הוא לא מצויין, השתדלו להימנע מלומר זאת. אפשר למתוח ביקורת על ערך תוך שמירה על שפה נקייה. מאפשר גם לכתוב תבנית:[[שכתוב]]. מעמדכם כמפעילי מערכת מחייב אתכם לנהוג כך. שימוש בשפה בוטה עלול להרחיק גולשים, ואין בו תועלת.
לא כל ערך הוא כליל השלמות, ולא כל כותב הוא מומחה. לעיתים עולים לחב"דטקסט ערכים שאינם ראויים להיות בה, ולעיתים נכתבים ערכים שמצריכים שכתוב יסודי ביותר. גם אם אתם חשים שערך מסוים הוא לא מצויין, השתדלו להימנע מלומר זאת. אפשר למתוח ביקורת על ערך תוך שמירה על שפה נקייה. מאפשר גם לכתוב תבנית:[[שכתוב]]. מעמדכם כמפעילי מערכת מחייב אתכם לנהוג כך. שימוש בשפה בוטה עלול להרחיק גולשים, ואין בו תועלת.


== מה אסור לעשות ==
== מה אסור לעשות ==
שורה 69: שורה 69:


== יש הפצת המעיינות גם בחוץ! ==
== יש הפצת המעיינות גם בחוץ! ==
תחושת ה[[שליחות]] גורמת לפעמים לחב"דפדים רבים, וגם למפעילי מערכת, לשבת מול המחשב ולטעון מחדש את עמוד ה[[מיוחד:שינויים אחרונים|שינויים האחרונים]] תוך שהם דרוכים לחפש את ההשחתה האחרונה. זהו מתכון לשחיקה מהירה. אל תוותרו על חייכם הפרטיים. הקפידו לאזן בין תרומתכם לחב"דפדיה לבין שאר עיסוקיכם - תפילה, עבודה, לימודים ומשפחה. אם קשה לכם לאזן, קבעו לעצמכם "שעות חב"דפדיה": שעה ביום שבה אתם מקדישים זמן לחב"דפדיה ותו לא, ובשאר היום אל תיכנסו לאתר. אפשרות נוספת היא לעקוב פחות אחרי השינויים האחרונים ולטפל בהשחתות, ולכתוב יותר ערכים.
תחושת ה[[שליחות]] גורמת לפעמים לחב"דפדים רבים, וגם למפעילי מערכת, לשבת מול המחשב ולטעון מחדש את עמוד ה[[מיוחד:שינויים אחרונים|שינויים האחרונים]] תוך שהם דרוכים לחפש את ההשחתה האחרונה. זהו מתכון לשחיקה מהירה. אל תוותרו על חייכם הפרטיים. הקפידו לאזן בין תרומתכם לחב"דטקסט לבין שאר עיסוקיכם - תפילה, עבודה, לימודים ומשפחה. אם קשה לכם לאזן, קבעו לעצמכם "שעות חב"דטקסט": שעה ביום שבה אתם מקדישים זמן לחב"דטקסט ותו לא, ובשאר היום אל תיכנסו לאתר. אפשרות נוספת היא לעקוב פחות אחרי השינויים האחרונים ולטפל בהשחתות, ולכתוב יותר ערכים.


== ראו גם ==
== ראו גם ==
* [[חב"דפדיה:כללי התנהגות בין חברי הקהילה|כללי התנהגות בין חברי הקהילה]]
* [[חב"דטקסט:כללי התנהגות בין חברי הקהילה|כללי התנהגות בין חברי הקהילה]]
* [[חב"דפדיה:מדיניות חסימות|מדיניות החסימה]]
* [[חב"דטקסט:מדיניות חסימות|מדיניות החסימה]]


[[קטגוריה:חב"דפדיה - הרשאות|שימוש זהיר בסמכויות המפעיל]]
[[קטגוריה:חב"דטקסט - הרשאות|שימוש זהיר בסמכויות המפעיל]]

גרסה מ־17:52, 25 ביוני 2024

תבנית:לשכתב שאלה שצריכה להעסיק כל מי שרוצה לקדם את חב"דטקסט היא: איך לצרף עוד ועוד כותבים למיזם, ואיך לשמור על הכותבים הקיימים לבל יעזבו. בהקשר זה, על מפעילי המערכת להקפיד על שימוש זהיר בסמכויותיהם.

כאנציקלופדיה פתוחה, חב"דטקסט פתוחה גם למשחיתים למיניהם, ונחוצה שמירה מפניהם. עם זאת, יש להיזהר ששמירה זו לא תפגע בתורמים טובים, שבתום לב עושים מעשים שבאו לקדם את חב"דטקסט, ומעשיהם עלולים להיראות כהשחתה אף שאין הם כאלה. "והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות" (פרקי אבות, א, טו).

מפעם לפעם ניתן לצפות בחב"דטקסט בהתנהגות שאינה עולה בקנה אחד עם אמירתו של שמאי: מחיקת קצרמרים חוזרת ונשנית, מחיקה של תרומות אנונימיות שבקלות אפשר להרחיבן לקצרמר תקין ואפילו לערך נאה, ועוד. אנא, אל תיחפזו למחוק קצרמרים בעלי פוטנציאל, אל תיחפזו לפגוע בתורם שיכול להפוך לחבר מצוין בקהילת חב"דטקסט. יד תומכת עשויה להשיג תוצאות טובות לאין שיעור ממקל חובלים.

אין להבין מדברים אלה שלחב"דטקסט אין גבולות. גם לחב"דטקסט יש גבולות, אך צריך להיזהר בעת השמירה עליהם.

ראשון בין שווים

ישנם חב"דפדים המעוניינים להיות מפעילי מערכת משום שהם מאמינים כי התפקיד מעניק זכויות יתר. חב"דפדים אלו צריכים להכיר את דברי רבן גמליאל: "כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם!". מפעילי מערכת צריכים לזכור כי התפקיד לא מעניק זכויות יתר. להפך, הוא בעיקר מטיל עליהם חובות יתר. דמם של מפעילי מערכת אינו סמוק יותר מדמו של תורם שהצטרף לפני חמש דקות. מפעילי מערכת הם עדיין בבחינת שווה בין שווים - כל קהילת החב"דפדים. לכן, יש לזכור לא להתנשא על-פני חב"דפדים אחרים, אלא להפך - לזכות באמון ובהערכת הקהילה, לשאוב מאלו את הכוח לשכנע, להכריע במחלוקות וכך לזכות במעמד של ראשון בין שווים שמילתו זוכה לאוזן קשבת ולהערכה.

התייעצות

אל תהססו להתייעץ עם מפעילים אחרים כשמדובר בפעולה רגישה, אם אפשר, לפני ביצוע הפעולה.

בתור מפעיל מערכת, אפשר לנבא בוודאות כמעט גמורה שבמוקדם או במאוחר יפנה אליכם משתמש (רשום או אלמוני) בטענה או טרוניה על פעולה שעשיתם, ולא תמיד בצורה מנומסת וביישוב הדעת. התגובה הטבעית והאנושית היא להסביר ולנמק, וכשהפנייה נעשית בצורה תוקפנית, אולי גם לאיים או להזהיר. עליכם לזכור שכמפעילי מערכת, אתם מחזיקים הן בעמדה הן של "שופט", והן של "שוטר": לעורכים אחרים כמעט אין "ערכאה" בה הם יכולים לערער על פעולה שביצעתם. התגובה הרצויה, במקרה שמשתמש מערער בפניכם על פעולה שעשיתם, היא התייעצות עם מפעילים אחרים, וקבלת העצה, גם כשהיא בניגוד למה שנראה לכם נכון. אפשר להתייעץ באופן פרטי, אם נסיבות המקרה מצדיקות זאת, אבל בדרך כלל עדיף לעשות זאת באופן גלוי לעין.

תגובה אפשרית לעורך שטוען שהפעלתם את סמכותכם שלא כשורה (למשל בדף שיחתכם) היא בערך "קראתי את הערותיך. לדעתי פעלתי כשורה כש(מחקתי/שחזרתי/חסמתי וכולי), אבל ברשותך אבקש לשמוע מה חושב על כך <תיוג מפעיל או מפעילים אחרים>".

במידת האפשר, עדיף להיוועץ במפעילים שאין מראית עין של "קליקה" ביניכם, או להציע לעורך שטוען נגדכם לבחור במי להיוועץ. כמובן שניתן לבקש עצה גם מביורוקרט, ובמקרים מסוימים זו יכולה להיות הבחירה המועדפת.

היחס למשתמשים אנונימיים

מרבית ההשחתות מגיעות ממשתמשים אנונימיים, ולכן ניתן להבין את יחסם החשדני של מפעילי המערכת לתרומה של משתמש אנונימי. עם זאת, מדיניות חב"דטקסט תומכת גם בקבלת תרומות ממשתמשים אנונימיים, ואכן, לעיתים מגיעות תרומות חשובות ממשתמשים אנונימיים. לפיכך אין להתייחס אוטומטית לשינוי שעשה אנונימי כאל השחתה - ייתכן שמדובר דווקא בשיפור. משתמש אנונימי תיקן את מקום הולדתה מקובנה לקניגסברג, ותיקון זה שוחזר מיד. למרבה המזל, היה זה משתמש אנונימי נחוש בדעתו, והוא הסביר את מעשהו בדף השיחה, ובסופו של דבר התברר שהצדק אתו. לא כל משתמש אנונימי יהיה נחוש כל כך. סביר שמשתמש רגיש יותר היה מדיר רגליו לאחר הכנסת אורחים כדוגמת זו שתוארה כאן. יחס הוגן לתיקון אנונימי הוא אחד מאבני היסוד של אמינות האתר, אל תהרסו אותה.

פעמים רבות תרומות של משתמשים אנונימיים הן קצרמרים, ויש נטייה למחוק את הקצרמר, שיש הרואים בקיומו פגיעה בכבוד חב"דטקסט. במקום למחוק קצרמר של משתמש אנונימי אפשר לנסות להסביר לו שאנחנו מעדיפים ערכים ארוכים יותר ואף להפנות אותו למקורות מידע (ספרים, אתרים וכדומה) ואולי היחס החם ימשוך אלינו עורך חדש שבעתיד יתרום לפיתוח חב"דטקסט. טוב עוד יותר לקחת את הקצרמר ולהרחיבו, כך שהתורם האנונימי ילמד באמצעות דוגמה אישית.

היחס למשתמשים חדשים

משתמשים חדשים עשו צעד גדול לקראתנו: הם נרשמו; ראוי שגם אנחנו נלך לקראתם. הנוהל המקובל הוא לתת למשתמשים חדשים את התבנית {{בה}}, אך ישנם משתמשים חדשים, שההודעה הראשונה שהם זוכים לראותה היא אזהרה לפני חסימה, בלא שיהיו ראויים לכך. חשוב לנהוג בסלחנות עם חב"דפדים חדשים, ולמרות החשש מהשחתות ומטעויות, לתת לכל חב"דפ"ד חדש הזדמנות נאותה להוכיח את עצמו. יש השחתות שהזדון שבהן גלוי לעין, ולמשתמש חדש שעשה מעשה זדון כזה ראוי לתת אזהרת חסימה. מה עם משתמש שעולמו שונה מאוד מעולמנו? האם נוכל לקבל אותו חרף השוני? לא קל להיכנס לנעליו של האחר, אבל יש לנסות לזהות מתי מעשה נעשה בזדון, ומתי הוא נעשה משום שהמשתמש בא מתרבות אחרת.

רובם של המשתמשים החדשים לא בקיאים בנוהלי חב"דטקסט (הבה נודה באמת - רובנו לא מכירים את כל הכללים של חב"דטקסט), ולכן דרושה פעולה מתקנת מצד הקהילה כדי להבהיר להם במה הם שוגים וכיצד עליהם לפעול. טעות קלאסית היא לפנות לאותם משתמשים חדשים בטון מתנשא או מצווה ולאיים עליהם שיפסיקו להשחית. זהו מתכון בטוח לפיצוץ, כי אלו, בתגובה, יעלבו וירצו להגן על כבודם, והנה פרצה לה מלחמת עולם קטנה. נסו להציע פתרונות ולהסביר בניחותא מה מקובל בחב"דטקסט. תופתעו לגלות שרוב האנשים, כשפונים אליהם בנימוס, משיבים בנימוס וניתן להגיע איתם לעמק השווה.

הנה מספר דוגמאות:

  • בערך משיח נעשה שימוש במלה "קואופרציה" בהטיות שונות. הגיע משתמש חדש, ובעריכה הראשונה שלו שינה זאת ל"קורפורציה" - מילה נדירה, שמרביתנו לא שמעו עליה מעולם. מפעיל שראה זאת שחזר מיד את הערך, תוך שהוא מסביר את צעדו בדף השיחה (הסבר שראוי לשבח, שהרי לפעמים נעשה שחזור ללא כל הסבר). איך רואה זאת המשתמש החדש? כך: "באתי, נרשמתי, תיקנתי טעות, אבל אלה אטומים, אי אפשר לדבר אתם, מיד מוחקים". הטיפול הנכון במצב כזה הוא לפנות אל המשתמש בדף השיחה שלו, לברכו בברכת "ברוך בואך", ולשאול אותו לנימוקיו. אין צורך לשחזר. גם אם המשתמש החדש טעה (ולא היה ביטחון בכך, רק חשש), ניתן להמתין זמן מה לתשובתו.
  • משתמש חדש העלה את הערך "פינת החי", והערך נמחק מיד על ידי מפעיל שראה בו פרסומת. המשתמש העלה שוב את הערך, והפעם הערך נחסם תוך מתן אזהרת חסימה. בצעד זה נעשתה טעות כפולה:
    • הערך לא היה פרסומת; הייתה בו הצגה בתום לב של הנושא כפי שהמשתמש החדש רואה אותו. יש לזכור כי לא הכל חושבים וכותבים בסגנון זהה.
    • בעיני המפעיל היה זה משתמש זדוני: הוא העלה ערך שנמחק. בעיני המשתמש החדש הוא התגבר על תקלה טכנית, וייתכן שאפילו לא חש שהערך נמחק. אין לצפות ממשתמש חדש שכל ענייני חב"דטקסט יהיו מוכרים לו מהרגע הראשון. אם הצליח להעלות ערך חדש, גם אם הוא רחוק מלהיות מושלם, יש לחזק את ידיו ולחבקו בחום.
  • משתמשים חדשים אשר יוצרים ערכים במושג שלדעתכם אין צורך בו בחב"דטקסט. סביר להניח שהם ייפגעו וייעלבו אם תודיעו להם שאתם עומדים למחוק את הערך הנ"ל בשל אי-עמידה בקריטריון כלשהו. יש לנסות לברר איתם האם יש פוטנציאל להרחיב את הערך לכדי ערך רחב יותר. אם לא, אולי יש מקום לשלב אותו בערך קיים? ואם גם זה לא, אולי כדאי לוותר עליו לגמרי. הראו לבני שיחכם שאתם מכבדים את תרומתם, אך בה בעת מנסים למצוא, ביחד איתם, מהו המקום המתאים לה ביותר, אם בכלל.
  • משתמש העלה תמונה ולא ציין את מקורה ומי בעל זכויות היוצרים עליה. תגובה לא טובה תהיה: "מאיפה התמונה שהעלית?" תגובה מוצלחת יותר תהיה להשתמש בתבניות ההעתקה השונות הקיימות עבור תוכן ותמונות חשודות. התגובה הראשונה היא תוקפנית, בעוד התגובה השנייה היא מנומסת אך אסרטיבית, מבהירה את הכללים ועל מה מדובר, והיא פתח לדיאלוג - למשל, אם מתברר שיש בעיית זכויות יוצרים יוכלו מפעילי המערכת לענות "לצערנו, השימוש בתמונה מפר זכויות יוצרים, ואין לנו ברירה אלא למחוק אותה. אנא הימנעו להבא מלהעלות תמונות מוגנות". וזאת לאחר שביררו בנימוס את הבעיה, הבהירו את המצב, ופעלו בנחרצות, אך באדיבות.

חניכה

אחת הבעיות בהתקלות של משתמשים חדשים עם חב"דטקסט היא פער תרבות. אי אפשר להתעלם מכך, אבל בחב"דטקסט ישנו רף כניסה מסוים. יש בה כללים כתובים ולא כתובים, קליקות ושאר ירקות. "התקפה" על משתמשים חדשים בשל העובדה שעשו משהו שנוגד את הכללים עלולה פשוט להבריח אותם, וכך נפסיד תורמים שיוכלו להעשיר את האתר בערכים לתפארת. לעיתים על מפעילי המערכת לבצע סוג של חניכה לחב"דפדים חדשים אותם הם מזהים כבעלי פוטנציאל (בדרך כלל מדובר בחב"דפדים שמעלים ערכים בתחומים הקרובים לתחום עיסוקם). כאשר מפעילי מערכת מזהים חב"דפדים כאלה, כדאי לפנות אליהם בדף השיחה בהודעות אישיות יותר, ולא להסתפק בתבניות הלקוניות בהן אנו משתמשים בדרך כלל. יש להסביר לחב"דפדים אלה מה הפגם בתרומתם, ממה עליהם להימנע, ובאילו תחומים יוכלו לתרום. כדאי גם להפנות את החב"דפדים החדשים למדריכים השונים שלנו לכתיבת ערך ועיצובו. על ידי ליווי החב"דפדים החדשים בעלי הפוטנציאל בצעדיהם הראשונים בחב"דטקסט נצליח להרחיב את מעגל הכותבים ולהעשיר את חב"דטקסט בתחומי ידע נוספים.

טפלו בבעיה, לא בסימפטום

ישנן מחלות שמקורן ויראלי, ובהן אפשר רק להקל על הסימפטומים, אבל אין תרופה למחלה והגוף צריך להתרפא לבד. לא כך בחב"דטקסט. ישנן מספר בעיות שנובעות מטיפול בסימפטום במקום בבעיה, שיכולות בצורה כזו להוציא מפעילי מערכת משלוותם הנפשית. נמנה כמה מהן ונציע דרכי פעולה.

  • יצירה חוזרת ונשנית של ערך שברור שהוא מיותר: מדי פעם אפשר להבחין בהופעה של ערכים שברור שאין להם מקום בחב"דטקסט, ושיש מקום לתהייה כיצד נוצרו מלכתחילה. מפעילי המערכת עשויים למחוק את הערך, ואז לגלות שהוא נוצר שוב לאחר שעה, או למחרת, ושוב למחוק, וכך הלאה. במקרים כאלו יש לבדוק אילו ערכים מפנים לערך המיותר ולבטל בהם את הקישור לערך זה. כך לא יישאר אותו גירוי שמעלה במוחם של משתמשים את הרעיון לכתוב את הערך המיותר.
    ומה קורה אם מדובר בערך שכדאי שיופיע בחב"דטקסט, אבל בכל פעם יוצרים אותו כאולטרה-קצרמר? במקרה כזה כדאי לשנס מותניים ופשוט לכתוב קצרמר טוב עבור הערך, וכך לגאול אותנו, בינתיים, מעונשו.
  • השחתה חוזרת ונשנית של ערך: ישנם ערכים, בעיקר ערכי אישים, שסובלים מסוגים שונים של התנכלות מסיבות לא ברורות. לעיתים מדובר בשנאה לאישיות עליה נכתב הערך, ולעיתים דווקא ההפך - מעריצי האישיות חולקים איתנו את מילות האהבה שלהם. במקרה שכזה כדאי לשקול פשוט להגן על הערך (על ידי לחיצה על הלשונית "הגנה") לזמן מה - מספר שעות, יום או יומיים. אך אנא אל תשכחו לספק הסבר קצר בדף השיחה.
  • התנהגות לא-חב"דפדית של משתמשים חדשים: רוב החב"דפדים שמכניסים תוכן משמעותי לחב"דטקסט רוצים בטובתה, אבל לא בהכרח יודעים כיצד לעשות זאת בצורה נכונה. טיפול בסימפטום במקרה זה יהיה למחוק את תרומתם (מה שעלול לגרור התמרמרות מצדם) או כל פעולה עימותית אחרת שתביא אותם להתייאש מחב"דטקסט ולחשוב שרודפים אותם ונטפלים אליהם. טיפול בבעיה יהיה לנסות לברר איתם מה בעצם הם רוצים להוסיף ולפעול בשיתוף איתם כדי להגיע למסקנה האם תרומתם אכן מתאימה לחב"דטקסט, מהו המקום הנכון להוסיף בו את תרומתם, ומהי הצורה שבה זה צריך להתבצע.

טיפול בהשחתה

לא כל מי שהוסיף תג ויקי מיותר לערך מסוים הוא טרול. משתמשים חדשים לפעמים מנסים את המערכת. מגיעים לעמוד העריכה, מבצעים שינוי מינורי, נבהלים (או סתם לא יודעים מה הם עושים) ואז לוחצים על "שמור דף". מפעילי מערכת צריכים להפעיל שיקול דעת ולבחון את כל השינויים שהתבצעו מכתובת IP או מחשבון משתמש, כדי להכריע מהי דרך הטיפול הנאותה. להלן כמה כללי אצבע:

  • משתמשים שביצעו מספר שינויים כדלעיל. אלו עשויים להיות משחיתים שמנסים את המערכת, אך לא מודעים לעובדה שכל שינוי שלהם נראה לעיני כולם, או לחלופין, משתמשים שמשוכנעים שעריכותיהם לטובה. למשתמשים כאלה יש לפנות בדף השיחה ולציין את הבעייתיות שבעריכותיהם. אפשר להשתמש בתבנית {{אזהרה 1}} או {{אזהרה 2}} וכו'. משתמשים כאלה, אם יפנו אליהם בטון אדיב, לא פוגעני, אך סמכותי, סביר להניח שיחדלו מלהשחית ואולי אף יהפכו לתורמים מן המניין.
  • משתמשים שהשחיתו ערך על ידי כתיבת שטויות או קללות. משתמשים כאלה הם המשחיתים הקלאסים. מפעילי מערכת סבלנים יכולים לכתוב למשחית הודעת אזהרה. מפעילים קצת פחות סבלנים פשוט יחסמו את המשחית. עם זאת, אין טעם לחסום משתמשים כאלה שעה-שעתיים לאחר ההשחתה, כמו שאי אפשר למנוע תאונת פגע וברח לאחר שקרתה. מטרת החסימה היא לעצור את המשך ההשחתה. אלמנט הענישה במקרה זה הוא זניח - וכי אכפת למשחיתים שיחסמו אותם? הרי הם לא באים כדי לתרום תוכן משמעותי או כדי לפעול באינטראקציה חיובית עם שאר החב"דפדים.
  • משתמשים שהם בבירור טרולים - עם משתמשים כאלה אין שיח ושיג.

הרדיפה אחרי המשחיתים היא עבודה סיזיפית שאין בה גמול. היא מתישה, וגורמת לעצבים. אם אתם מרגישים סחוטים ומותשים, הרפו את הרסן. אל תשכחו שאתם לא לבד ויש אתכם מפעילי מערכת נוספים שישאו בנטל.

חסימת משתמש

חסימת משתמש היא צעד אותו יבצעו מפעילי המערכת במקרים חריגים, כלפי משתמשים שברור מעל לכל ספק, ובאופן חד משמעי, שפעילותם מחבלת בחב"דטקסט.

משתמש ייחסם לאחר שעסק בהשחתה זדונית של ערך או ערכים. אין לחסום משתמש אם דעותיו שונות מדעותיך או אם הצורה שבה הוא מציג ערך מסוים שונה מהצורה שאתה רוצה שהערך יוצג. משתמשים הראויים לחסימה הם בדרך כלל משתמשים לא רשומים, אך במקרים קיצוניים ניתן לחסום גם משתמש רשום.

ויכוח עם משתמש מסוים (ואין זה משנה אם הוא רשום או לא) אינו עילה לחסימה, גם אם אתם רואים בפעולותיו השחתה. במידת הצורך, פנו למפעיל מערכת אחר, שאינו מעורב בוויכוח, על מנת שהוא יחליט האם באמת יש צורך בחסימה.

השתמשו בשפה נקייה

לא כל ערך הוא כליל השלמות, ולא כל כותב הוא מומחה. לעיתים עולים לחב"דטקסט ערכים שאינם ראויים להיות בה, ולעיתים נכתבים ערכים שמצריכים שכתוב יסודי ביותר. גם אם אתם חשים שערך מסוים הוא לא מצויין, השתדלו להימנע מלומר זאת. אפשר למתוח ביקורת על ערך תוך שמירה על שפה נקייה. מאפשר גם לכתוב תבנית:שכתוב. מעמדכם כמפעילי מערכת מחייב אתכם לנהוג כך. שימוש בשפה בוטה עלול להרחיק גולשים, ואין בו תועלת.

מה אסור לעשות

אסור לכפות את דעתכם בוויכוח על ידי הגנה על ערך או חסימת משתמש שאתם לא מסכימים עם דעותיו. זהו ניצול לרעה של סמכות מפעילי מערכת, ולו רק למראית עין. עדיף שבמקרים חמורים תבקשו ממפעילי מערכת אחרים שיבואו ויפעילו את כושר השיפוט שלהם כדי להכריע. יש לזכור, כי המינוי למפעילי מערכת לא מעניק לכם סמכות לקבוע מה נכון ומה לא. דעתכם בענייני תוכן שווה במשקלה לדעתם של משתמשים אחרים.

יש הפצת המעיינות גם בחוץ!

תחושת השליחות גורמת לפעמים לחב"דפדים רבים, וגם למפעילי מערכת, לשבת מול המחשב ולטעון מחדש את עמוד השינויים האחרונים תוך שהם דרוכים לחפש את ההשחתה האחרונה. זהו מתכון לשחיקה מהירה. אל תוותרו על חייכם הפרטיים. הקפידו לאזן בין תרומתכם לחב"דטקסט לבין שאר עיסוקיכם - תפילה, עבודה, לימודים ומשפחה. אם קשה לכם לאזן, קבעו לעצמכם "שעות חב"דטקסט": שעה ביום שבה אתם מקדישים זמן לחב"דטקסט ותו לא, ובשאר היום אל תיכנסו לאתר. אפשרות נוספת היא לעקוב פחות אחרי השינויים האחרונים ולטפל בהשחתות, ולכתוב יותר ערכים.

ראו גם