לקוטי אמרים · פרק יט: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
מ (גרסה אחת יובאה)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט
|כותרת=תרשים כולל תניא (עם פירוט פרקים י"ג-כ"ה)
|הסתרה=כן
|מוסתר=כן
|תמונה=
|תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים יג-כה}}}}
{{תניא}}
'''פרק י"ט - עניינה של האהבה המסותרת'''
==מבוא לפרק==
בפרק זה מסתיים ביאור עניינה של האהבה המסותרת שהותחל בפרק הקודם. בפרק הקודם התבארו שורשה וכיצד היא ירושה לנו, ובפרק זה מבואר עניינה וכיצד היא כוללת בתוכה גם יראה.
==גוף הפרק==
{{פרק תניא|פרק=יט|טקסט הפרק={{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק י"ט}}}}
{{פרק תניא|פרק=יט|טקסט הפרק={{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק י"ט}}}}
==סיכום הפרק==
===עניינה===
האהבה המסותרת הפוכה מכל שאר סוגי האהבות שבעולם:
אהבה היא משיכה. אך בעוד שאר כל האהבות{{הערה|ה"נושא" שלהן.}} הן להשיג '''לעצמו''' את הדבר האהוב{{הערה|כלומר, המרכז הוא ה"אני".}}, באהבה זו לא רק שהנשמה לא רוצה להשיג לעצמה כלום אלא להיפך ממש: היא "מחפשת" רק להכלל ולהתבטל (באלוקות){{הערה|דהיינו, לא זו בלבד שאינה נובעת מ"חשבון" שכלי, אלא הרי זה היפך השכל ממש. שהרי כאשר יתמלא רצונה - תתבטל מציאותה.}} וכמשל אור הנר, שכשיפרד מהפתילה תתבטל לגמרי מציאותו, ואף על פי כן זהו טבעו. לכן לא נקראת אהבה זו "שכלית" אלא "[[אהבה טבעית]]"{{הערה|לומר לך, שאינה נובעת מהשכל אלא הרי היא ה"טבע" של הנשמה.}}.
===כוללת בתוכה יראה===
מכיוון שמגודל אהבתה ותשוקתה לאלוקות '''פוחדת''' הנשמה ממה שמפריד אותה - הרי היא כוללת בתוכה גם יראה.
===נקראת [[אהבה מסותרת]]===
כי כל עוד שולטת הנפש הבהמית באדם{{הערה|והנשמה האלוקית נמצאת בגלות אצלה.}} היא מסתירה על "טבע" זה של הנשמה, והאדם אינו מודע כלל לקיומו.
===עצם הנשמה לא יכול להיות בגלות===
פעולת הנשמה בגוף יכולה להיות בגלות, אך לא עצם הנשמה{{הערה|כלומר, לב האדם יכול להמשך לגשמיות, אך לא האמונה והאהבה של עצם הנשמה.}}. והעיקר{{הערה|על עניין זה מבוסס כל המשך ההסבר בששת הפרקים הבאים}}: '''נסיון בדבר אמונה מעיר את עצם הנשמה''', ואהבתה המסותרת מתגלה.
==מושגים יסודיים בפרק==
*[[אהבה טבעית]]
*[[נר ה' נשמת אדם]]
{{הערות שוליים}}
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק י"ח|פרק י"ח]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק כ'|פרק כ']]}}
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק י"ח|פרק י"ח]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק כ'|פרק כ']]}}
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]