מאמר באתי לגני תשי"א - מוגה: הבדלים בין גרסאות בדף

תיקון
(תיקון)
(תיקון)
שורה 24: שורה 24:
ז) והנה ע״י אתכפיא ואתהפכא לשטות דקדושה עי״ז ממלאים כוונת הבריאה, שהיא להיות לו ית׳ דירה בתחתונים, וזה שע״י אתכפיא ואתהפכא נעשית דירה בתחתונים, באתי לגני, הוא במדריגה יותר נעלית מקודם החטא. דכמו בסותר בנין הקודם ע״מ לבנות, הרי פשיטא שבנין החדש צ״ל במדרי׳ יותר נעלית מבנין הקודם, כמו״כ מוכרח לומר שע״י אתכפיא ואתהפכא נעשית דירה במדריגה יותר נעלית, וכמבואר בהמאמר דע״י דאתכפיא סט״א אסתלק יקרא דקוב״ה בכולהו עלמין, היינו האור שהוא בכולהו עלמין בשוה. ואף שהלשון בהמאמר הוא אור הסובב כ״ע, מ״מ אי אפשר לומר שהכוונה הוא שנמשך אור שהוא בגדר העולמות אלא שהוא סובב ומקיף עליהם, אלא הכוונה שנמשך אור נעלה שאינו בגדר עולמות כלל. ולכן קורא לגילוי אור זה בשם אסתלק. ולכן גם פטירת צדיקים נק׳ בשם הסתלקות, כי הסתלקות הוא גילוי אור נעלה ביותר. דהנה יש ב׳ אגרות באגה״ק שמבארים ענין ההסתלקות. ובאגרת הב׳ ענין ההסתלקות מבואר שם בענין פרת חטאת. דהענינים הנעשים בפנים אין יכולים לברר גקה״ט, כ״א ענין הנעשה בחוץ דוקא, פרה הנעשית בחוץ. ולזה מדמין מיתתם של צדיקים. והנה עתה אין פרה אדומה, כי מפני חטאינו הי׳ צ״ל דוקא גלינו מארצינו, אבל אירע סילוקן של צדיקים. והנה בענין סילוקן של צדיקים יש בזה ב׳ מארז״ל<ref>ר״ה יח, ב. איכה רבה א, ט.</ref>: שקולה מיתתן של צדיקים כשריפת בית אלקינו. קשה סילוקן של צדיקים יותר מחורבן בהמ״ק. אשר ע״י כל זה אסתלק יקרא דקוב״ה. ופי׳ ענין הסתלקות פירשו כל הרביים כ״ק אדמו״ר הזקן, כ״ק אדמו״ר האמצעי, כ״ק אדמו״ר הצ״צ, כ״ק אדמו״ר מהר״ש, כ״ק אדמו״ר נ״ע וכ״ק מו״ח אדמו״ר, שאין הכוונה בפי׳ תיבת הסתלקות שהוא עלי׳ למעלה ח״ו, כ״א הכוונה שהוא נמצא למטה אלא שהוא בבחי׳ רוממות. וזה תובעים מאתנו, דור השביעי לכ״ק אדמו״ר הזקן, וכל השביעין חביבין, אז הגם אַז מ׳האָט דאָס ניט פאַרדינט און ניט אויסגעהאָרעוועט, מ״מ כל השביעין חביבין והעבודה דדור השביעי הוא להמשיך השכינה למטה ממש. להפוך השטות דנה״ב, אשר ידע אינש בנפשי׳ אַז ער האָט דאָס, און דעם קאָך פון נה״ב וואָס ער האָט דאָס און אפשר אמאָל נאָך נידעריקער, לעשות מזה ולהפוך את זה לשטות דקדושה.
ז) והנה ע״י אתכפיא ואתהפכא לשטות דקדושה עי״ז ממלאים כוונת הבריאה, שהיא להיות לו ית׳ דירה בתחתונים, וזה שע״י אתכפיא ואתהפכא נעשית דירה בתחתונים, באתי לגני, הוא במדריגה יותר נעלית מקודם החטא. דכמו בסותר בנין הקודם ע״מ לבנות, הרי פשיטא שבנין החדש צ״ל במדרי׳ יותר נעלית מבנין הקודם, כמו״כ מוכרח לומר שע״י אתכפיא ואתהפכא נעשית דירה במדריגה יותר נעלית, וכמבואר בהמאמר דע״י דאתכפיא סט״א אסתלק יקרא דקוב״ה בכולהו עלמין, היינו האור שהוא בכולהו עלמין בשוה. ואף שהלשון בהמאמר הוא אור הסובב כ״ע, מ״מ אי אפשר לומר שהכוונה הוא שנמשך אור שהוא בגדר העולמות אלא שהוא סובב ומקיף עליהם, אלא הכוונה שנמשך אור נעלה שאינו בגדר עולמות כלל. ולכן קורא לגילוי אור זה בשם אסתלק. ולכן גם פטירת צדיקים נק׳ בשם הסתלקות, כי הסתלקות הוא גילוי אור נעלה ביותר. דהנה יש ב׳ אגרות באגה״ק שמבארים ענין ההסתלקות. ובאגרת הב׳ ענין ההסתלקות מבואר שם בענין פרת חטאת. דהענינים הנעשים בפנים אין יכולים לברר גקה״ט, כ״א ענין הנעשה בחוץ דוקא, פרה הנעשית בחוץ. ולזה מדמין מיתתם של צדיקים. והנה עתה אין פרה אדומה, כי מפני חטאינו הי׳ צ״ל דוקא גלינו מארצינו, אבל אירע סילוקן של צדיקים. והנה בענין סילוקן של צדיקים יש בזה ב׳ מארז״ל<ref>ר״ה יח, ב. איכה רבה א, ט.</ref>: שקולה מיתתן של צדיקים כשריפת בית אלקינו. קשה סילוקן של צדיקים יותר מחורבן בהמ״ק. אשר ע״י כל זה אסתלק יקרא דקוב״ה. ופי׳ ענין הסתלקות פירשו כל הרביים כ״ק אדמו״ר הזקן, כ״ק אדמו״ר האמצעי, כ״ק אדמו״ר הצ״צ, כ״ק אדמו״ר מהר״ש, כ״ק אדמו״ר נ״ע וכ״ק מו״ח אדמו״ר, שאין הכוונה בפי׳ תיבת הסתלקות שהוא עלי׳ למעלה ח״ו, כ״א הכוונה שהוא נמצא למטה אלא שהוא בבחי׳ רוממות. וזה תובעים מאתנו, דור השביעי לכ״ק אדמו״ר הזקן, וכל השביעין חביבין, אז הגם אַז מ׳האָט דאָס ניט פאַרדינט און ניט אויסגעהאָרעוועט, מ״מ כל השביעין חביבין והעבודה דדור השביעי הוא להמשיך השכינה למטה ממש. להפוך השטות דנה״ב, אשר ידע אינש בנפשי׳ אַז ער האָט דאָס, און דעם קאָך פון נה״ב וואָס ער האָט דאָס און אפשר אמאָל נאָך נידעריקער, לעשות מזה ולהפוך את זה לשטות דקדושה.


ח) וזהו ענין צדיקא דאתפטר, דאף שכבר היו כמה העלמות והסתרים וכמה קושיות וענינים בלתי מובנים, הנה כל זה לא הספיק. ובכדי שיהי׳ אסתלק יקרא דקוב״ה בכולהו עלמין, הי׳ ג״כ ענין סילוקן של צדיקים, שזה קשה לא רק כחורבן כ״א יותר מהחורבן. ותכלית הכוונה בזה הוא שעי״ז יהי׳ אסתלק יקרא דקוב״ה. וזה תובעים מכל אחד מאתנו שידעו אַז מ׳געפינט זיך אין דור השביעי, שכל מעלת השביעי הוא שהוא שביעי לראשון, שהנהגת הראשון הי׳ שלא חיפש לעצמו כלום ואפילו לא מס״נ. כי ידע שכל ענינו הוא כמ״ש ויקרא שם בשם הוי׳ אל עולם. ודוגמת הנהגת אברהם אבינו שהוא – געקומען אין אַזעלכע ערטער וואָס מ׳האָט דאָרטן ניט געוואוסט פון ג-טליכקייט, ניט געוואוסט פון אידישקייט און ניט געוואוסט אפי׳ פון אלף בית און זייענדיק דאָרטן האָט מען זיך אָפּגילייגט אָן אַ זייט, און אל תקרא ויקרא אלא ויקריא, וידוע שבהלימוד במדת אל תקרא, שתי הקריאות קיימות. וגם בזה הרי מפורש בתושב״כ ויקרא. מ״מ צריך לידע אַז אויב ער וויל אים זאָל איינגיין דער ויקרא, מוז זיין דער ויקריא. דאַרפסטו זעהן אַז יענער זאָל ניט נאָר וויסן נאָר אויך אויסרופען. הגם אַז ביז איצט האָט יענער ניט געוואוסט פון גאָרניט, אָבער איצט דאַרפסטו זעהן אַז ער זאל שרייען אל עולם, ניט אל העולם<ref>ראה [[לקוטי תורה תבוא|לקו״ת ס״פ תבוא]]. סד״ה אנכי ה״א תער״ג.</ref>, היינו שאלקות הוא ענין בפני עצמו ועולם ענין בפני עצמו, אלא שאלקות מושל ושולט על העולם, כ״א שעולם ואלקות הוא כולא חד.
ח) וזהו ענין צדיקא דאתפטר, דאף שכבר היו כמה העלמות והסתרים וכמה קושיות וענינים בלתי מובנים, הנה כל זה לא הספיק. ובכדי שיהי׳ אסתלק יקרא דקוב״ה בכולהו עלמין, הי׳ ג״כ ענין סילוקן של צדיקים, שזה קשה לא רק כחורבן כ״א יותר מהחורבן. ותכלית הכוונה בזה הוא שעי״ז יהי׳ אסתלק יקרא דקוב״ה. וזה תובעים מכל אחד מאתנו שידעו אַז מ׳געפינט זיך אין דור השביעי, שכל מעלת השביעי הוא שהוא שביעי לראשון, שהנהגת הראשון הי׳ שלא חיפש לעצמו כלום ואפילו לא מס״נ. כי ידע שכל ענינו הוא כמ״ש ויקרא שם בשם הוי׳ אל עולם. ודוגמת הנהגת אברהם אבינו שהוא – געקומען אין אַזעלכע ערטער וואָס מ׳האָט דאָרטן ניט געוואוסט פון ג־טליכקייט, ניט געוואוסט פון אידישקייט און ניט געוואוסט אפי׳ פון אלף בית און זייענדיק דאָרטן האָט מען זיך אָפּגילייגט אָן אַ זייט, און אל תקרא ויקרא אלא ויקריא, וידוע שבהלימוד במדת אל תקרא, שתי הקריאות קיימות. וגם בזה הרי מפורש בתושב״כ ויקרא. מ״מ צריך לידע אַז אויב ער וויל אים זאָל איינגיין דער ויקרא, מוז זיין דער ויקריא. דאַרפסטו זעהן אַז יענער זאָל ניט נאָר וויסן נאָר אויך אויסרופען. הגם אַז ביז איצט האָט יענער ניט געוואוסט פון גאָרניט, אָבער איצט דאַרפסטו זעהן אַז ער זאל שרייען אל עולם, ניט אל העולם<ref>ראה [[לקוטי תורה תבוא|לקו״ת ס״פ תבוא]]. סד״ה אנכי ה״א תער״ג.</ref>, היינו שאלקות הוא ענין בפני עצמו ועולם ענין בפני עצמו, אלא שאלקות מושל ושולט על העולם, כ״א שעולם ואלקות הוא כולא חד.


ט) ואף כי מי הוא זה ואיזהו אשר ערב לבו לאמר, אעבוד עבודת אברהם אבינו, מ״מ אפס קצהו שייך לכאו״א ומחוייב בזה<ref>ראה תו״א ר״פ [[תורה אור וארא|וארא]] וס״פ [[תורה אור ויצא|ויצא]].</ref> וניתנו לו הכחות על זה ע״י ההנהגה שהראנו הראשון וממנו ואילך עד, ועד בכלל, ההנהגה שהראנו כ״ק מו״ח אדמו״ר, שהם סללו את הדרך ונתנו לנו כחות על זה. וזהו גופא החביבות דדור השביעי שכמה כחות ניתנו ונתגלו בשבילנו. וע״י העבודה באופן כזה יומשך עיקר שכינה למטה בעוה״ז הגשמי והחומרי, ויהי׳ עוד במדרי׳ נעלית יותר גם מקודם החטא, וכמ״ש במשיח ונשא מאד יותר מאדם הראשון ואפילו כמו שהי׳ קודם החטא<ref>ראה לקוטי תורה להאריז״ל פ׳ תשא. ס׳ הלקוטים פ׳ שמות. ולכאורה צ״ע מס׳ הגלגולים פי״ט הובא בלקו״ת פ׳ צו ד״ה והניף. ואולי יש ליישב עפמ״ש בס׳ הגלגולים פ״ז הובא בלקו״ת שה״ש בסופו.</ref>. וכ״ק מו״ח אדמו״ר אשר את חלינו הוא נשא ומכאובינו סבלם, והוא מחולל מפשעינו מדוכא מעונותינו, הרי כשם שראה בצרתנו, הנה במהרה בימינו ובעגלא דידן יגאל צאן מרעיתו מגלות הרוחני וגלות הגשמי גם יחדיו, ויעמידנו בקרן אורה. אבל כל זה הוא עדיין רק גילוים, ועוד יותר – שיקשר ויאחד אותנו במהות ועצמות א״ס ב״ה. וזהו פנימיות הכוונה של ירידת והשתלשלות העולמות וענין החטא ותיקונו וענין סילוקן של צדיקים שעי״ז יהי׳ אסתלק יקרא דקב״ה. וכשיוציאנו מהגלות ביד רמה ולכל בנ״י יהי׳ אור במושבותם יהי׳ אז ישיר משה ובנ״י גו׳ הוי׳ ימלוך לעולם ועד, (וכמו שהוא בנוסח התפלה) וגם בלשון תרגום<ref>ראה [[לקוטי תורה שיר השירים|לקו״ת שה״ש]] ד״ה הנך יפה רפ״ב.</ref> הוי׳ מלכותי׳ קאים לעלם ולעלמי עלמיא. ומסיימים והי׳ הוי׳ למלך וגו׳ הוי׳ אחד ושמו אחד, שלא יהי׳ חילוק בין הוי׳ ושמו, שכ״ז נעשה ע״י סילוקן של צדיקים, שקשה יותר גם מחורבן בהמ״ק. וכיון אַז מ׳איז שוין די אַלע ענינים דורכגעגאנגען, הנה עכשיו אין הדבר תלוי אלא בנו – דור השביעי. ונזכה זעהן<ref>ראה סו״ס חסידים (הובא בגליון הש״ס לכתובות קג, א). במדב״ר פי״ט, יג.</ref> זיך מיט׳ן רבי׳ן דאָ למטה אין אַ גוף ולמטה מעשרה טפחים, והוא יגאלנו.
ט) ואף כי מי הוא זה ואיזהו אשר ערב לבו לאמר, אעבוד עבודת אברהם אבינו, מ״מ אפס קצהו שייך לכאו״א ומחוייב בזה<ref>ראה תו״א ר״פ [[תורה אור וארא|וארא]] וס״פ [[תורה אור ויצא|ויצא]].</ref> וניתנו לו הכחות על זה ע״י ההנהגה שהראנו הראשון וממנו ואילך עד, ועד בכלל, ההנהגה שהראנו כ״ק מו״ח אדמו״ר, שהם סללו את הדרך ונתנו לנו כחות על זה. וזהו גופא החביבות דדור השביעי שכמה כחות ניתנו ונתגלו בשבילנו. וע״י העבודה באופן כזה יומשך עיקר שכינה למטה בעוה״ז הגשמי והחומרי, ויהי׳ עוד במדרי׳ נעלית יותר גם מקודם החטא, וכמ״ש במשיח ונשא מאד יותר מאדם הראשון ואפילו כמו שהי׳ קודם החטא<ref>ראה לקוטי תורה להאריז״ל פ׳ תשא. ס׳ הלקוטים פ׳ שמות. ולכאורה צ״ע מס׳ הגלגולים פי״ט הובא בלקו״ת פ׳ צו ד״ה והניף. ואולי יש ליישב עפמ״ש בס׳ הגלגולים פ״ז הובא בלקו״ת שה״ש בסופו.</ref>. וכ״ק מו״ח אדמו״ר אשר את חלינו הוא נשא ומכאובינו סבלם, והוא מחולל מפשעינו מדוכא מעונותינו, הרי כשם שראה בצרתנו, הנה במהרה בימינו ובעגלא דידן יגאל צאן מרעיתו מגלות הרוחני וגלות הגשמי גם יחדיו, ויעמידנו בקרן אורה. אבל כל זה הוא עדיין רק גילוים, ועוד יותר – שיקשר ויאחד אותנו במהות ועצמות א״ס ב״ה. וזהו פנימיות הכוונה של ירידת והשתלשלות העולמות וענין החטא ותיקונו וענין סילוקן של צדיקים שעי״ז יהי׳ אסתלק יקרא דקב״ה. וכשיוציאנו מהגלות ביד רמה ולכל בנ״י יהי׳ אור במושבותם יהי׳ אז ישיר משה ובנ״י גו׳ הוי׳ ימלוך לעולם ועד, (וכמו שהוא בנוסח התפלה) וגם בלשון תרגום<ref>ראה [[לקוטי תורה שיר השירים|לקו״ת שה״ש]] ד״ה הנך יפה רפ״ב.</ref> הוי׳ מלכותי׳ קאים לעלם ולעלמי עלמיא. ומסיימים והי׳ הוי׳ למלך וגו׳ הוי׳ אחד ושמו אחד, שלא יהי׳ חילוק בין הוי׳ ושמו, שכ״ז נעשה ע״י סילוקן של צדיקים, שקשה יותר גם מחורבן בהמ״ק. וכיון אַז מ׳איז שוין די אַלע ענינים דורכגעגאנגען, הנה עכשיו אין הדבר תלוי אלא בנו – דור השביעי. ונזכה זעהן<ref>ראה סו״ס חסידים (הובא בגליון הש״ס לכתובות קג, א). במדב״ר פי״ט, יג.</ref> זיך מיט׳ן רבי׳ן דאָ למטה אין אַ גוף ולמטה מעשרה טפחים, והוא יגאלנו.