דבר מלכות וישלח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תיקונים
(תיקונים)
(תיקונים)
שורה 32: שורה 32:
לבנה וחמה הם מקבל ומשפיע, שהלבנה "לית לה מגרמה כלום"<ref>זהר ח"א קפא, א. וראה שם לג, ב. ח"ב רטו, א. ועוד.</ref>, ומקבלת אורה מהחמה, ואופן ההשפעה הוא שבתחלה מקבלת רק מעט אור, מולד הלבנה – נקודה בלבד, ומיום ליום מוסיף והולך בהאור שמקבלת מהחמה, עד ליום הט"ו ש"נתמלא דיסקוס של לבנה"<ref>שמו"ר שבהערה 2.</ref>, "קיימא סיהרא באשלמותא"<ref>החילוק בין ב' הלשונות – ראה לקמן הערה 27.</ref>, שנתמלא ונשלם האור שמקבלת הלבנה מהחמה.
לבנה וחמה הם מקבל ומשפיע, שהלבנה "לית לה מגרמה כלום"<ref>זהר ח"א קפא, א. וראה שם לג, ב. ח"ב רטו, א. ועוד.</ref>, ומקבלת אורה מהחמה, ואופן ההשפעה הוא שבתחלה מקבלת רק מעט אור, מולד הלבנה – נקודה בלבד, ומיום ליום מוסיף והולך בהאור שמקבלת מהחמה, עד ליום הט"ו ש"נתמלא דיסקוס של לבנה"<ref>שמו"ר שבהערה 2.</ref>, "קיימא סיהרא באשלמותא"<ref>החילוק בין ב' הלשונות – ראה לקמן הערה 27.</ref>, שנתמלא ונשלם האור שמקבלת הלבנה מהחמה.


אבל, כיון שגם כשנתמלא ונשלם אור הלבנה ה"ה עדיין בבחי' '''מקבל''', אין זה תכלית השלימות דהלבנה שנעשית כמו החמה ואינה צריכה לקבל אור מהחמה, כמ"ש<ref>ישעי' ל, כו.</ref> "והי' אור הלבנה כאור החמה", כמו שהיתה קודם מיעוטה, שהיו "שני המאורות הגדולים"<ref>בראשית א, טז.</ref>.
אבל, כיון שגם כשנתמלא ונשלם אור הלבנה ה"ה עדיין בבחי' '''מקבל''', אין זה תכלית השלימות דהלבנה שנעשית כמו החמה ואינה צריכה לקבל אור מהחמה, כמ"ש<ref>ישעי' ל, כו.</ref> "והי' אור הלבנה כאור החמה", כמו שהיתה קודם מיעוטה, שהיו "שני המאורות הגדולים"<ref name=":3">בראשית א, טז.</ref>.


ויש לומר, שכשנתמלא אור הלבנה שמקבלת מהחמה, נעשית שלימות נעלית יותר שהלבנה היא כמו החמה<ref>ובפרטיות יותר: מילוי הלבנה ("'''נתמלא''' דיסקוס של לבנה"), שעיקרו מילוי החסרון – הוא מילוי הפגימה ע"י שלימות האור שמקבלת מהחמה, '''ושלימות''' הלבנה ("קיימא סיהרא '''באשלמותא'''"), שעיקרו השלימות היתירה על מילוי החסרון – היא השלימות האמיתית שנעשית כמו החמה.
ויש לומר, שכשנתמלא אור הלבנה שמקבלת מהחמה, נעשית שלימות נעלית יותר שהלבנה היא כמו החמה<ref>ובפרטיות יותר: מילוי הלבנה ("'''נתמלא''' דיסקוס של לבנה"), שעיקרו מילוי החסרון – הוא מילוי הפגימה ע"י שלימות האור שמקבלת מהחמה, '''ושלימות''' הלבנה ("קיימא סיהרא '''באשלמותא'''"), שעיקרו השלימות היתירה על מילוי החסרון – היא השלימות האמיתית שנעשית כמו החמה.
שורה 98: שורה 98:
י. ויש לקשר זה עם פרשת השבוע – הפרשה דערב שבת ודיום השבת, פרשת וישלח, והפרשה דיום השלישי ויום הרביעי (י"ט וכ"ף כסלו), פרשת וישב (שמתחילין לקרותה במנחה שבת פרשת וישלח):
י. ויש לקשר זה עם פרשת השבוע – הפרשה דערב שבת ודיום השבת, פרשת וישלח, והפרשה דיום השלישי ויום הרביעי (י"ט וכ"ף כסלו), פרשת וישב (שמתחילין לקרותה במנחה שבת פרשת וישלח):


החידוש שבעבודתו של יעקב בפרשיות וישלח (וישלח יעקב) וישב (וישב יעקב) לגבי עבודתו בפרשיות ויצא (ויצא יעקב) ותולדות ("אלה תולדות יצחק" ("יעקב ועשו האמורים בפרשה"<sup>[71]</sup>)), שפרשיות וישלח וישב הם '''בגמר עבודת הבירורים''' (הן הבירורים דלבן והן הבירורים דעשו), ועד כדי כך שיעקב מוכן כבר להמעמד ומצב '''דימות המשיח''', שלכן: (א) "וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו ארצה שעיר"<sup>[72]</sup>, ששלח להודיעו ש"נגמר ונשלם . . בתכלית השלימות . . הבחי' ומדרגות . . '''כולם''' נתבררו ונתקנו כו'"<sup>[73]</sup>, והגיע הזמן לילך '''יחדיו''' להגאולה<sup>[74]</sup>, "אבוא אל אדוני שעירה"<sup>[75]</sup>, כמו "בימי המשיח, שנאמר<sup>[76]</sup> (בסיום וחותם ההפטרה דפרשת '''וישלח''') ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה לה' המלוכה"<sup>[77]</sup>, (ב) "וישב יעקב", "ביקש יעקב לישב בשלוה"<sup>[78]</sup> – וישב בשלוה בפועל עד שקפץ עליו רוגזו של יוסף, ועוה"פ בשלוה בארץ מצרים (קל"א – קמ"ז לחייו), ועד דזמן קיום היעוד דה"שלוה" האמיתית שבימות המשיח, שאז יהי' שלימות הענין ד"פדה בשלום נפשי"<sup>[79]</sup>, כפי שמבאר אדמו"ר האמצעי<sup>[80]</sup> שאמיתת ושלימות הענין ד"פדה בשלום נפשי" יהי' בימות המשיח (באופן נעלה יותר אפילו מכמו שהי' בזמן דוד ושלמה<sup>[81]</sup>).
החידוש שבעבודתו של יעקב בפרשיות וישלח (וישלח יעקב) וישב (וישב יעקב) לגבי עבודתו בפרשיות ויצא (ויצא יעקב) ותולדות ("אלה תולדות יצחק" ("יעקב ועשו האמורים בפרשה"<ref>פרש"י ר"פ תולדות.</ref>)), שפרשיות וישלח וישב הם '''בגמר עבודת הבירורים''' (הן הבירורים דלבן והן הבירורים דעשו), ועד כדי כך שיעקב מוכן כבר להמעמד ומצב '''דימות המשיח''', שלכן: (א) "וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו ארצה שעיר"<ref>ריש פרשתנו.</ref>, ששלח להודיעו ש"נגמר ונשלם . . בתכלית השלימות . . הבחי' ומדרגות . . '''כולם''' נתבררו ונתקנו כו'"<ref name=":4">תו"א ריש פרשתנו. ובארוכה תו"ח שם. ובכ"מ.</ref>, והגיע הזמן לילך '''יחדיו''' להגאולה<ref>וי"ל שזהו א' הטעמים ששלח "מלאכים '''ממש'''" (פרש"י ריש פרשתנו), מבלי להתחשב בכבודם של המלאכים (שלא להטריחם), ועוד ועיקר, מבלי להתחשב בכך שבשעה שהולכים בשליחותו (של יעקב) אינם יכולים למלא שליחותו של הקב"ה (כיון ש"אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות" (פרש"י וירא יח, ב)) – מפני גודל החשיבות שבשליחות זו בנוגע '''להגאולה''', שהיא תכלית השלימות דכל הבריאה כולה (כולל גם בריאת המלאכים).</ref>, "אבוא אל אדוני שעירה"<ref>פרשתנו לג, יד.</ref>, כמו "בימי המשיח, שנאמר<ref>עובדי' בסופו.</ref> (בסיום וחותם ההפטרה דפרשת '''וישלח''') ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה לה' המלוכה"<ref>פרש"י פרשתנו שם.</ref>, (ב) "וישב יעקב", "ביקש יעקב לישב בשלוה"<ref>רש"י ר"פ וישב.</ref> – וישב בשלוה בפועל עד שקפץ עליו רוגזו של יוסף, ועוה"פ בשלוה בארץ מצרים (קל"א – קמ"ז לחייו), ועד דזמן קיום היעוד דה"שלוה" האמיתית שבימות המשיח, שאז יהי' שלימות הענין ד"פדה בשלום נפשי"<ref>ומודגש ביותר ביום השלישי דפרשת וישב – כיון שהפסוק "פדה בשלום נפשי" הוא בשיעור תהלים דיום השלישי כפי שנחלק לימי השבוע (כנ"ל ס"א). ולהעיר, ש"שלישי" הו"ע השלום, כיון שעל ידו נעשה החיבור והיחוד דעליון ותחתון (כנ"ל ס"ו־ט).</ref>, כפי שמבאר אדמו"ר האמצעי<ref>ד"ה פדה בשלום נפשי בשערי תשובה (ח"א פי"א – נה, ד). – ויש לומר, שהביאור ב"שערי '''תשובה'''" רומז על השייכות דימות המשיח לעבודת התשובה, "הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה . . ומיד הן נגאלין" (רמב"ם הל' תשובה פ"ז ה"ה), ו"משיח אתא לאתבא צדיקייא בתיובתא" (ראה זח"ג קנג, ב), כי, עבודת התשובה עיקרה מצד עבודתם של ישראל (לבנה), ובזה מודגש יותר הענין ד"ישראל וקוב"ה כולא חד" ("והי' אור הלבנה כאור החמה"), ע"ד האמור לעיל (ס"ז) במעלת חודש השלישי דחדשי החורף לגבי חודש השלישי דחדשי הקיץ.</ref> שאמיתת ושלימות הענין ד"פדה בשלום נפשי" יהי' בימות המשיח (באופן נעלה יותר אפילו מכמו שהי' בזמן דוד ושלמה<ref>וי"ל, שבזמן דוד ושלמה, דור הי"ד והט"ו שבו נתמלא דיסקוס של לבנה (שמו"ר שבהערה 2), מודגש בעיקר מילוי ושלימות אור הלבנה שמקבלת מהחמה, ובימות המשיח תהי' שלימות הלבנה כמו החמה, ששניהם שוים.</ref>).


והחילוק שבין מעמדו ומצבו של יעקב כשעוסק בעבודת הבירורים למעמדו ומצבו בגמר עבודת הבירורים (שמוכן לימות המשיח), הוא, ע"ד ובדוגמת החילוק בין מעמדה ומצבה של הלבנה כפי שמקבלת מהחמה למעמדה ומצבה כששניהם שוים:
והחילוק שבין מעמדו ומצבו של יעקב כשעוסק בעבודת הבירורים למעמדו ומצבו בגמר עבודת הבירורים (שמוכן לימות המשיח), הוא, ע"ד ובדוגמת החילוק בין מעמדה ומצבה של הלבנה כפי שמקבלת מהחמה למעמדה ומצבה כששניהם שוים:


יעקב נמשל ללבנה, "המאור הקטן"<sup>26</sup>, ויעקב נקרא קטן, "מי יקום יעקב כי קטן הוא"<sup>[82]</sup>, ולכן "הקטן מונה לקטן"<sup>[83]</sup>.
יעקב נמשל ללבנה, "המאור הקטן"<ref name=":3" />, ויעקב נקרא קטן, "מי יקום יעקב כי קטן הוא"<ref>עמוס ז, ב־ה. וראה חולין ס, ב.</ref>, ולכן "הקטן מונה לקטן"<ref>ב"ר שבהערה 12.</ref>.


וע"פ הידוע שמיעוט הלבנה ("לכי ומעטי את עצמך"<sup>[84]</sup> להיות "מאור הקטן") הוא מפני שבירת הכלים דתוהו שנפלו ניצוצות הקדושה למטה, ולכן נעשית הירידה דספירת המלכות (לבנה) להיות בבחי' מקבל, לירד לבי"ע כדי לברר הניצוצות דתוהו – נמצא, שמעמדה ומצבה של הלבנה שצריכה לקבל מהחמה הוא לצורך עבודת הבירורים, אבל בגמר עבודת הבירורים, לא תהי' הלבנה בבחי' מקבל, אלא יהי' אור הלבנה כאור החמה, "שני המאורות הגדולים"<sup>[85]</sup>.
וע"פ הידוע שמיעוט הלבנה ("לכי ומעטי את עצמך"<ref>חולין שם.</ref> להיות "מאור הקטן") הוא מפני שבירת הכלים דתוהו שנפלו ניצוצות הקדושה למטה, ולכן נעשית הירידה דספירת המלכות (לבנה) להיות בבחי' מקבל, לירד לבי"ע כדי לברר הניצוצות דתוהו – נמצא, שמעמדה ומצבה של הלבנה שצריכה לקבל מהחמה הוא לצורך עבודת הבירורים, אבל בגמר עבודת הבירורים, לא תהי' הלבנה בבחי' מקבל, אלא יהי' אור הלבנה כאור החמה, "שני המאורות הגדולים"<ref>ראה גם סה"מ פר"ת ע' קסז.</ref>.


ויש לומר, שענין זה מרומז גם בתוכן פרשת וישלח – "וישלח יעקב מלאכים '''לפניו''' אל עשו אחיו" – שיעקב ששרשו מעולם התיקון, שלח מלאכים '''לפניו''' ממש, לבחי' שלמעלה ממנו במדרגה, אל עשו אחיו לשרשו בעולם התוהו (כיון שע"פ שייכותו ליעקב ה"ז עשו שנתברר וחזר לשרשו בבחי' המקיפים דתוהו), "כדי להמשיך בחי' המקיפים דתהו אליו למטה בתיקון שהוא בחי' האור פנימי, ויאיר המקיף בפנימי ויתייחדו יחד"<sup>73</sup>, וזהו גם תוכן הענין דחיבור ויחוד לבנה וחמה (יעקב ועשו<sup>[86]</sup>, אור פנימי ואור מקיף, ממכ"ע וסוכ"ע), ועד שהלבנה אינה מקבלת מהחמה (כיון שכבר נגמר ונשלם בירור הניצוצות דתוהו, שלצורך זה הי' מיעוט הלבנה להיות בבחי' מקבל, כנ"ל), אלא אור הלבנה נעשה כאור החמה, ששניהם שוים<sup>[87]</sup>.
ויש לומר, שענין זה מרומז גם בתוכן פרשת וישלח – "וישלח יעקב מלאכים '''לפניו''' אל עשו אחיו" – שיעקב ששרשו מעולם התיקון, שלח מלאכים '''לפניו''' ממש, לבחי' שלמעלה ממנו במדרגה, אל עשו אחיו לשרשו בעולם התוהו (כיון שע"פ שייכותו ליעקב ה"ז עשו שנתברר וחזר לשרשו בבחי' המקיפים דתוהו), "כדי להמשיך בחי' המקיפים דתהו אליו למטה בתיקון שהוא בחי' האור פנימי, ויאיר המקיף בפנימי ויתייחדו יחד"<ref name=":4" />, וזהו גם תוכן הענין דחיבור ויחוד לבנה וחמה (יעקב ועשו<ref>"הגדול מונה לגדול והקטן מונה לקטן" (ב"ר שם).</ref>, אור פנימי ואור מקיף, ממכ"ע וסוכ"ע), ועד שהלבנה אינה מקבלת מהחמה (כיון שכבר נגמר ונשלם בירור הניצוצות דתוהו, שלצורך זה הי' מיעוט הלבנה להיות בבחי' מקבל, כנ"ל), אלא אור הלבנה נעשה כאור החמה, ששניהם שוים<ref>ולהעיר, שבחלק הפרשה השייך ליום רביעי דפ' וישב – כ"ף כסלו – מדובר אודות לידת זרח ופרץ, שהם בדוגמת חמה ולבנה: "זרח על שם החמה שהיא זורחת תמיד, ופרץ על שם הלבנה הנפרצת לעתים ונבנית לעתים . . והיו תאומים כי הלבנה מותאמת בחמה כו'" (רמב"ן וישב לח, כט). וראה לקמן הערה 97.</ref>.


יא. וכל זה מודגש ביותר בדורנו זה:
יא. וכל זה מודגש ביותר בדורנו זה:
שורה 112: שורה 112:
ובהקדמה – שאף שמצד יעקב נגמרו ונשלמו כל עניני הבירורים וכבר אז (כשוישלח יעקב) היתה יכולה וצריכה להיות הגאולה [שלכן שלח מלאכים לעשו להודיע שהגיע הזמן ד"ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו", ו"ביקש לישב בשלוה" (כנ"ל ס"י)]. מ"מ, לא בא ענין זה בפועל מצד (וב)העולם.
ובהקדמה – שאף שמצד יעקב נגמרו ונשלמו כל עניני הבירורים וכבר אז (כשוישלח יעקב) היתה יכולה וצריכה להיות הגאולה [שלכן שלח מלאכים לעשו להודיע שהגיע הזמן ד"ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו", ו"ביקש לישב בשלוה" (כנ"ל ס"י)]. מ"מ, לא בא ענין זה בפועל מצד (וב)העולם.


אבל, לאחרי "מעשינו ועבודתינו" דכל בנ"י במשך כל הדורות, כולל ובמיוחד לאחרי גילוי תורת החסידות בי"ט כסלו, שאז התחיל עיקר הענין ד"יפוצו מעינותיך חוצה"<sup>[88]</sup>, ומוסיף והולך ע"י רבותינו נשיאינו מדור לדור, עד לכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, שעל ידו הופצו המעיינות חוצה בכל קצוי תבל – כבר נגמרו ונשלמו כל הענינים גם '''מצד (וב)העולם''', כפי שהודיע והכריז שכבר נשלמו כל עניני העבודה, גם "צחצוח הכפתורים", והכל מוכן לביאת המשיח.
אבל, לאחרי "מעשינו ועבודתינו" דכל בנ"י במשך כל הדורות, כולל ובמיוחד לאחרי גילוי תורת החסידות בי"ט כסלו, שאז התחיל עיקר הענין ד"יפוצו מעינותיך חוצה"<ref>ראה ס' השיחות תורת שלום ס"ע 112 ואילך.</ref>, ומוסיף והולך ע"י רבותינו נשיאינו מדור לדור, עד לכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, שעל ידו הופצו המעיינות חוצה בכל קצוי תבל – כבר נגמרו ונשלמו כל הענינים גם '''מצד (וב)העולם''', כפי שהודיע והכריז שכבר נשלמו כל עניני העבודה, גם "צחצוח הכפתורים", והכל מוכן לביאת המשיח.


ומזה מובן שהמשך העבודה שלאח"ז (כל זמן שמשיח צדקנו מתעכב מאיזו סיבה (בלתי ידועה ומובנת כלל)) אינו "עבודת הבירורים" (שהרי כבר נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים)<sup>[89]</sup>, אלא, עבודה מיוחדת להביא ההתגלות בפועל בעולם.
ומזה מובן שהמשך העבודה שלאח"ז (כל זמן שמשיח צדקנו מתעכב מאיזו סיבה (בלתי ידועה ומובנת כלל)) אינו "עבודת הבירורים" (שהרי כבר נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים)<ref>במכ"ש וק"ו מאופן עבודתו של יעקב לאחרי '''שחשב''' שעשו נתברר כבר, גם לאחרי ששבו המלאכים ואמרו שלא נתברר עדיין כלל – שלא עסק ב"עבודת הבירורים" (לברר את עשו), אלא עסק ב"העלאת מ"נ להמשיך מ"ד דמקיף דתהו" ע"י המנחה (תו"א פרשתנו כד, רע"ד).</ref>, אלא, עבודה מיוחדת להביא ההתגלות בפועל בעולם.


יב. ויש לומר, שהמעלה המיוחדת בדורנו זה מרומזת בהפטרה דפרשת וישלח – "והי'<sup>[90]</sup> בית יעקב אש '''ובית יוסף''' להבה ובית עשו לקש גו' וירשו הנגב את הר עשו גו' וגלות גו' עד '''צרפת''' גו' ירשו את ערי הנגב ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו":
יב. ויש לומר, שהמעלה המיוחדת בדורנו זה מרומזת בהפטרה דפרשת וישלח – "והי'<ref>עובדי' א, יח ואילך.</ref> בית יעקב אש '''ובית יוסף''' להבה ובית עשו לקש גו' וירשו הנגב את הר עשו גו' וגלות גו' עד '''צרפת''' גו' ירשו את ערי הנגב ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו":


מהחידושים של (יוסף וההמשך ד)"'''בית יוסף'''" שבדורנו (כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא '''דורנו''', ששמו הראשון יוסף), לגבי הדורות שלפנ"ז עד לדורו של רבינו הזקן ("בית יעקב"<sup>[91]</sup>) – שעל ידו נעשה הפצת המעיינות חוצה בכל קצוי תבל ממש, עד לחוצה שאין חוצה ממנו, כמדינת '''צרפת''', אשר, בזמנו של רבינו הזקן (וכן בזמנם של רבותינו נשיאינו שלאח"ז) לא הי' גילוי בקביעות כ"כ הפצת תורת החסידות במדינת צרפת, להיותה תחתון למטה (ועד כדי כך שרבינו הזקן חשש לנצחונה של צרפת כו'<sup>[92]</sup>), ודוקא בדורנו זה, ע"י "בית יוסף", נעשה גילוי והפצת המעיינות גם במדינת צרפת<sup>[93]</sup>, ביסוד שם ישיבת "תומכי תמימים" ע"ד כבליוברוויטש, ולכן, הגיע בפועל הזמן ש"ירשו את ערי הנגב", "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו".
מהחידושים של (יוסף וההמשך ד)"'''בית יוסף'''" שבדורנו (כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא '''דורנו''', ששמו הראשון יוסף), לגבי הדורות שלפנ"ז עד לדורו של רבינו הזקן ("בית יעקב"<ref>להעיר מהשייכות המיוחדת דרבינו הזקן ליעקב (ראה בארוכה מעייני הישועה (קה"ת תשמ"ח) ע' 101 ואילך).</ref>) – שעל ידו נעשה הפצת המעיינות חוצה בכל קצוי תבל ממש, עד לחוצה שאין חוצה ממנו, כמדינת '''צרפת''', אשר, בזמנו של רבינו הזקן (וכן בזמנם של רבותינו נשיאינו שלאח"ז) לא הי' גילוי בקביעות כ"כ הפצת תורת החסידות במדינת צרפת, להיותה תחתון למטה (ועד כדי כך שרבינו הזקן חשש לנצחונה של צרפת כו'<ref>ראה ספר התולדות אדה"ז (קה"ת תשל"ו) ע' רנט (בהוצאת תשמ"ו – ח"ד ע' 1025) ואילך. וש"נ.</ref>), ודוקא בדורנו זה, ע"י "בית יוסף", נעשה גילוי והפצת המעיינות גם במדינת צרפת<ref>ראה גם סה"ש תשמ"ט ח"ב ע' 570 ואילך.</ref>, ביסוד שם ישיבת "תומכי תמימים" ע"ד כבליוברוויטש, ולכן, הגיע בפועל הזמן ש"ירשו את ערי הנגב", "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו".


ויש להוסיף ולהעיר ע"ד הרמז:
ויש להוסיף ולהעיר ע"ד הרמז:
שורה 124: שורה 124:
"צרפת" בגימטריא שבע מאות ושבעים (770), השלימות דמספר שבע, כפי שכל א' כלול מעשר (שבעים), וכפי שכל א' כלול ממאה (שבע מאות), ושניהם יחד (שבע מאות ושבעים), וי"ל שבזה מרומז שבהבירור דמדינת צרפת, נגמר ונשלם בירור העולם שנברא בשבעת ימי הבנין בכל הפרטים ופרטי פרטים.
"צרפת" בגימטריא שבע מאות ושבעים (770), השלימות דמספר שבע, כפי שכל א' כלול מעשר (שבעים), וכפי שכל א' כלול ממאה (שבע מאות), ושניהם יחד (שבע מאות ושבעים), וי"ל שבזה מרומז שבהבירור דמדינת צרפת, נגמר ונשלם בירור העולם שנברא בשבעת ימי הבנין בכל הפרטים ופרטי פרטים.


ולהעיר, שהבירור ד"צרפת" שמספרו "770" נעשה ע"י (ה"להבה" שמאירה מ)"בית יוסף", ועד לבית יוסף כפשוטו, הבית שבו בחר ועד שקנהו ובו חי כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בעשר שנים האחרונות בחיים חיותו בעלמא דין, ומשם הולכת ונמשכת ("מוסיף והולך") העבודה ד"בית יוסף" – שמספרו (מספר הבית כפשוטו) "770"<sup>[94]</sup>.
ולהעיר, שהבירור ד"צרפת" שמספרו "770" נעשה ע"י (ה"להבה" שמאירה מ)"בית יוסף", ועד לבית יוסף כפשוטו, הבית שבו בחר ועד שקנהו ובו חי כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בעשר שנים האחרונות בחיים חיותו בעלמא דין, ומשם הולכת ונמשכת ("מוסיף והולך") העבודה ד"בית יוסף" – שמספרו (מספר הבית כפשוטו) "770"<ref>ראה סה"ש תשנ"ב ח"ב ע' 472 (לקמן ע' 406) ואילך.</ref>.


ובעומק יותר – "צרפת" אותיות "פרצת", שבזה מרומז שגילוי והפצת המעיינות הוא בצרפת – פריצת כל הגדרים, ולא רק באופן שמצד פריצת כל הגדרים דהמעיינות באים הם גם בתחתון שאין תחתון למטה ממנו, אלא יתירה מזה, שענין זה הוא גם '''מצד התחתון''', כמודגש בכך ש"'''צרפת'''" אותיות "'''פרצת'''"<sup>[95]</sup>, ועי"ז נעשה "פרצת<sup>[96]</sup> עליך פרץ"<sup>[97]</sup>, "זה משיח, שנאמר<sup>[98]</sup> עלה הפורץ לפניהם"<sup>[99]</sup>.
ובעומק יותר – "צרפת" אותיות "פרצת", שבזה מרומז שגילוי והפצת המעיינות הוא בצרפת – פריצת כל הגדרים, ולא רק באופן שמצד פריצת כל הגדרים דהמעיינות באים הם גם בתחתון שאין תחתון למטה ממנו, אלא יתירה מזה, שענין זה הוא גם '''מצד התחתון''', כמודגש בכך ש"'''צרפת'''" אותיות "'''פרצת'''"<ref>ובסגנון דלעיל – שהמקבל מתאחד עם המשפיע להיות כמותו, ע"ד "והי' אור הלבנה כאור החמה" (וראה לקמן הערה 97).</ref>, ועי"ז נעשה "פרצת<ref>וישב לח, כט.</ref> עליך פרץ"<ref>"פרץ על שם הלבנה הנפרצת לעתים ונבנית לעתים" (כנ"ל הערה 87). – וי"ל ש"נפרצת" (פירצה, מיעוט הלבנה) הוא גם מלשון '''פריצה''', שבזה מרומז שבמיעוט הלבנה (בחציו השני של החודש) נכלל גם פריצת גדר הלבנה שמקבלת מן החמה להיות כמו החמה.</ref>, "זה משיח, שנאמר<ref>מיכה ב, יג.</ref> עלה הפורץ לפניהם"<ref>אגדת בראשית ספס"ג. וראה ב"ר ספפ"ה ובפרש"י.</ref>.


יג. ובדורנו זה גופא ניתוסף עוד יותר בכהנ"ל כש"קיימא סיהרא באשלמותא" דחודש כסלו בשנה זו:
יג. ובדורנו זה גופא ניתוסף עוד יותר בכהנ"ל כש"קיימא סיהרא באשלמותא" דחודש כסלו בשנה זו:


ידוע ומפורסם הר"ת דשנה זו – "הי' תהא שנת נפלאות בה", "בכל (מכל כל)"<sup>[100]</sup>, היינו, שהשנה עצמה וכל הענינים שבה הם באופן של "נפלאות", "פלא" שלמעלה מנס<sup>[101]</sup>, ו"פלאות" לשון רבים, ועד ל"נפלאות", נו"ן פלאות<sup>[102]</sup>, ולכל לראש והוא העיקר – "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות"<sup>[103]</sup> ("נפלאות" גם לגבי יצי"מ<sup>[104]</sup>).
ידוע ומפורסם הר"ת דשנה זו – "הי' תהא שנת נפלאות בה", "בכל (מכל כל)"<ref>נוסח ברכת המזון. וראה ב"ב טז, סע"ב ואילך.</ref>, היינו, שהשנה עצמה וכל הענינים שבה הם באופן של "נפלאות", "פלא" שלמעלה מנס<ref>ראה לקו"ש חט"ו ע' 368 הערה 16. וש"נ.</ref>, ו"פלאות" לשון רבים, ועד ל"נפלאות", נו"ן פלאות<ref>זח"א רסא, ב.</ref>, ולכל לראש והוא העיקר – "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות"<ref>מיכה ז, טו.</ref> ("נפלאות" גם לגבי יצי"מ<ref>ראה אוה"ת נ"ך עה"פ (ע' תפז). וש"נ.</ref>).


ובשנה זו עצמה כבר "קיימא סיהרא באשלמותא" דחודש השלישי (שלימות של ג' חדשים, "בתלת זימני הוי חזקה"<sup>[105]</sup>), ועומדים בסמיכות ליום השלישי בחודש השלישי, מתן תורה דתורת החסידות<sup>[106]</sup>, התחלת הגילוי דתורתו של משיח, שאז יהיו הנישואין דהקב"ה וכנס"י באופן ש"והי' אור הלבנה כאור החמה".
ובשנה זו עצמה כבר "קיימא סיהרא באשלמותא" דחודש השלישי (שלימות של ג' חדשים, "בתלת זימני הוי חזקה"<ref>ב"מ קו, ריש ע"ב. וש"נ.</ref>), ועומדים בסמיכות ליום השלישי בחודש השלישי, מתן תורה דתורת החסידות<ref>ובשנה זו מלאו '''תשעים שנה''' להכרזה שי"ט כסלו הוא ראש השנה לתורת החסידות (ט"ז כסלו תרס"ב – תשנ"ב), שמאז ניתוסף "שטורעם" מיוחד בהפצת המעיינות חוצה ע"י "חיילי בית דוד" שלוחמים "מלחמת בית דוד" ומנצחים את אלה "אשר חרפו עקבות משיחך" (כדברי כ"ק אדנ"ע בהשיחה הידועה) – כפי שכבר נעשה בשלימות בסיומה של שנת הפ"ט שמסיימים מזמור פ"ט (בגימט' פדה) בתהלים באופן ד"ברוך ה' לעולם אמן ואמן", ועתה נמצאים בשנת הצדי"ק, הקשורה עם ביאת משיח צדקנו ובנין ביהמ"ק השלישי, כסיום וחותם מזמור צדי"ק בפסוק "ויהי נועם גו' ומעשה ידינו כוננהו", שקאי על השראת השכינה בביהמ"ק השלישי (מדרש תהלים עה"פ), שזהו"ע הנישואין דהקב"ה וכנס"י, כדאיתא במדרש (שמו"ר שבהערה 55) בנוגע להמשכן, ושלימותו בביהמ"ק השלישי (וראה לקמן בשוה"ג להערה 110).</ref>, התחלת הגילוי דתורתו של משיח, שאז יהיו הנישואין דהקב"ה וכנס"י באופן ש"והי' אור הלבנה כאור החמה".


[ולהעיר, שענין זה מודגש גם בכך ששנה זו היא שנה '''שלימה''', שחשון וכסלו שניהם שלמים (ג' חדשים שלמים בהמשך אחד), ושנה '''תמימה''' (תמימות יתירה<sup>[107]</sup>), שניתוסף בה חודש העיבור<sup>[108]</sup> – דיש לומר, שבשנה שלימה (שלימות החדשים חשון וכסלו) מודגשת שלימות (חדשי) '''הלבנה''' (כפי שמקבלת מהחמה), ובשנה תמימה (הוספת חודש העיבור<sup>[109]</sup>) מודגשת שלימות הלבנה שנעשית כמו החמה, כיון שע"י חודש העיבור משתווית שנת הלבנה לשנת החמה, מעין ודוגמת "והי' אור הלבנה כאור החמה"].
[ולהעיר, שענין זה מודגש גם בכך ששנה זו היא שנה '''שלימה''', שחשון וכסלו שניהם שלמים (ג' חדשים שלמים בהמשך אחד), ושנה '''תמימה''' (תמימות יתירה<ref>כולל גם השלימות ד"שבע שבתות תמימות תהיינה" כשהתחלת הספירה במוצאי שבת, תמימות כימי בראשית – שלימות משולשת (ראה סה"ש תשנ"ב ח"א ע' 12 ואילך. וש"נ).</ref>), שניתוסף בה חודש העיבור<ref>ערכין לא, א – במשנה.</ref> – דיש לומר, שבשנה שלימה (שלימות החדשים חשון וכסלו) מודגשת שלימות (חדשי) '''הלבנה''' (כפי שמקבלת מהחמה), ובשנה תמימה (הוספת חודש העיבור<ref>ובהדגשה יתירה בשייכות לי"ט כסלו, ראש השנה לתורת החסידות – שבו מתחילים ללמוד שיעורי התניא (כפי שנחלק לימי השנה) לפי החלוקה דשנה מעוברת.</ref>) מודגשת שלימות הלבנה שנעשית כמו החמה, כיון שע"י חודש העיבור משתווית שנת הלבנה לשנת החמה, מעין ודוגמת "והי' אור הלבנה כאור החמה"].


ויש לקשר זה עם דרושי חתונה שאמרם כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו<sup>[110]</sup> (שנדפסו מחדש ובתוספת ביאור כו'<sup>[111]</sup>) – דרושים בתורת החסידות השייכים לחתונה – שבזה מודגשת ביותר השייכות לחתונה דכנס"י עם הקב"ה לימות המשיח, שאז יהי' עיקר ושלימות הגילוי ד"תורה חדשה מאתי תצא".
ויש לקשר זה עם דרושי חתונה שאמרם כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו<ref>בהחתונה ד"בית יוסף" בשנת תרפ"ט*.


ומזה מובן שבימינו אלה ממש צריכים רק לפתוח את העיניים ולראות את המציאות בפועל ממש<sup>[112]</sup> – היינו שיושבים יחד עם הקב"ה ("ישראל וקוב"ה כולא חד") ב"שולחן ערוך"<sup>[113]</sup> לסעודת הנישואין, הסעודה דלויתן ושור הבר ויין המשומר, שבסיומה "אומר לו (הקב"ה) לדוד (דוד מלכא משיחא) טול (כוס של ברכה) וברך, אומר להן, אני אברך ולי נאה לברך, שנאמר<sup>[114]</sup> כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא"<sup>[115]</sup>.
'''<nowiki>*</nowiki>) להעיר מהשייכות דשנת תרפ"ט ל"פרצת" שהשלימות דהט' (שכל א' מהתשעה כלול מעשר) היא צ', די"ל שבזה מרומז שבשנת הצדי"ק נעשית שלימות הנישואין, שהו"ע הנישואין דכנס"י עם הקב"ה.'''</ref> (שנדפסו מחדש ובתוספת ביאור כו'<ref>ביום א' פ' וישב, '''טו"ב''' כסלו – נתן כ"ק אדמו"ר שליט"א לכל אחד ואחת שיחיו "קונטרס דרושי חתונה", בצירוף שתי שטרות של דולר לצדקה ('''המו"ל''').</ref>) – דרושים בתורת החסידות השייכים לחתונה – שבזה מודגשת ביותר השייכות לחתונה דכנס"י עם הקב"ה לימות המשיח, שאז יהי' עיקר ושלימות הגילוי ד"תורה חדשה מאתי תצא".


יד. והמעשה הוא העיקר<sup>[116]</sup>:
ומזה מובן שבימינו אלה ממש צריכים רק לפתוח את העיניים ולראות את המציאות בפועל ממש<ref>כלומר, לא זו בלבד שנשלמה העבודה וצריכים לפעול הגילוי בעולם (כנ"ל סי"א), אלא יתירה מזה, שישנו כבר בפועל ובגלוי, וצריכים רק לפתוח את העינים, כי '''מכבר''' "'''נתן לכם''' . . עינים לראות".</ref> – היינו שיושבים יחד עם הקב"ה ("ישראל וקוב"ה כולא חד") ב"שולחן ערוך"<ref>ובפרט לאחרי שלימות העבודה בכל הדורות בקיום ה"שולחן־ערוך" (דה"בית יוסף") עם ה"מפה" שעל ה"שולחן ערוך" (הגהות הרמ"א על השו"ע דהב"י) – כידוע הרמז במ"ש "ובני ישראל יוצאים ביד רמה", שרומז על הרמ"א, שלאורו הולכים כל בנ"י* עד סוף כל הדורות, ועי"ז יוצאים מן הגלות אל הגאולה.


בבואנו מערב שבת שבו קיימא סיהרא דחודש כסלו באשלמותא, והמשכו ביום הש"ק ומוצאי ש"ק (יום ראשון (שנקרא יום אחד, ש"הי' הקב"ה יחיד בעולמו"<sup>[117]</sup>), טו"ב כסלו), ג' ימים רצופים שיש בהם מעלה (קדושה) מיוחדת, והמשכם בח"י, ערב י"ט כסלו, ועאכו"כ בימי הגאולה יוכ"ף כסלו, והמשכם בימים שלאחעד לימי חנוכה – יש לערוך התוועדויות חסידותיות<sup>[118]</sup> ("חסידישע פאַרבריינגענישן") '''בכל מקום ומקום''', בכל מדינה, בכל עיר ובכל שכונה כו', ולא רק התוועדויות גדולות במקומות מרכזיים ועיקריים, אלא בכל מקום ומקום כפשוטו, כולל גם שבכל מקום פרטי תהי' ההתוועדות באופן של "עיקר" (ולא באופן שמקום פלוני הוא "עיקר", משפיע, ומקום פלוני הוא "טפל", מקבל), ולא זו בלבד שאין זה גורע בה"עיקר" שבמקום שני, אלא אדרבה, שעי"ז ניתוסף יותר בשאר המקומות, בבחינת "קנאת סופרים '''תרבה''' חכמה"<sup>[119]</sup>, ועד '''שכולם''' נעשים בבחינת "עיקר", ועד ל"עיקר שבעיקר" – שאינו צריך לקבל השפעה ממקום מרכזי ועיקרי, כיון שנעשה בעצמו כמו המקום המרכזי והעיקרי, ע"ד ובדוגמת שלימות הלבנה שהיא (לא רק בבחי' מקבל, אלא) כמו החמה.
'''<nowiki>*</nowiki>) כולל גם אחינו בנ"י הספרדים – כפי שמצינו בנר חנוכה שגם הספרדים (שבדרך כלל נוהגים כהב"י) נוהגים כהרמ"א, וכן לאידך, שהאשכנזים נוהגים כהספרדים, כמודגש בפסק הרמ"א כדעת הרמב"ם ולא כדעת התוספות (ראה ט"ז או"ח ר"ס תרעא). – ולהעיר גם מהפטרת פרשת וישלח: "גלות גו'''' צרפת '''(אשכנז) וגלות ירושלים אשר''' בספרד '''ירשו את ערי הנגב", החיבור והאיחוד דאשכנזים וספרדים בבירור וירושת אדום, ששייך לתוכן הענין דהדלקת נרות חנוכה "על פתח ביתו מבחוץ", כדי להאיר את החושך ("משתשקע החמה"), "עד דכליא רגלא דתרמודאי".'''</ref> לסעודת הנישואין, הסעודה דלויתן ושור הבר ויין המשומר, שבסיומה "אומר לו (הקב"ה) לדוד (דוד מלכא משיחא) טול (כוס של ברכה) וברך, אומר להן, אני אברך ולי נאה לברך, שנאמר<ref>תהלים קטז, יג.</ref> כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא"<ref>פסחים קיט, ב.</ref>.


וכדאי ונכון '''שכאו"א''' יערוך התוועדות (ומה טוב – ג' התוועדויות<sup>[120]</sup>, "בתלת זימני הוי חזקה") – עם עצמו (בכל עשר כחות נפשו<sup>[121]</sup>), עם בני ביתו, עם חבריו וידידיו וכיו"ב – כדי להדגיש עוד יותר שכאוהוא גם משפיע (ע"ד שלימות הלבנה שנעשית כמו החמה), וכמ"ש<sup>[122]</sup> (בשייכות להגאולה) "והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם".
יד. והמעשה הוא העיקר<ref>אבות פמי"ז.</ref>:


ובהתוועדויות אלו יעוררו ויתעוררו<sup>[123]</sup> ("איש את רעהו יעזורו"<sup>[124]</sup>) להוסיף בג' הקוין דתורה עבודה וגמ"ח, כדרשת חז"ל<sup>[125]</sup> על הפסוק "פדה בשלום נפשי", "כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני כו'", ועוד והוא העיקר, לא רק "כאילו פדאני לי ולבני", אלא "פדאני לי ולבני" '''בפועל ובגלוי'''.
בבואנו מערב שבת שבו קיימא סיהרא דחודש כסלו באשלמותא, והמשכו ביום הש"ק ומוצאי ש"ק (יום ראשון (שנקרא יום אחד, ש"הי' הקב"ה יחיד בעולמו"<ref>ב"ר פ"ג, ח. פרש"י בראשית א, ה.</ref>), טו"ב כסלו), ג' ימים רצופים שיש בהם מעלה (קדושה) מיוחדת, והמשכם בח"י, ערב י"ט כסלו, ועאכו"כ בימי הגאולה י"ט וכ"ף כסלו, והמשכם בימים שלאח"ז עד לימי חנוכה – יש לערוך התוועדויות חסידותיות<ref>להעיר מפתגם בעל הגאולה ע"ד גודל הפעולה דהתוועדות חסידית יותר מפעולתו של מלאך מיכאל (אג"ק אדמו"ר מהוריי"צ ח"ג ע' תיג. וש"נ).</ref> ("חסידישע פאַרבריינגענישן") '''בכל מקום ומקום''', בכל מדינה, בכל עיר ובכל שכונה כו', ולא רק התוועדויות גדולות במקומות מרכזיים ועיקריים, אלא בכל מקום ומקום כפשוטו, כולל גם שבכל מקום פרטי תהי' ההתוועדות באופן של "עיקר" (ולא באופן שמקום פלוני הוא "עיקר", משפיע, ומקום פלוני הוא "טפל", מקבל), ולא זו בלבד שאין זה גורע בה"עיקר" שבמקום שני, אלא אדרבה, שעי"ז ניתוסף יותר בשאר המקומות, בבחינת "קנאת סופרים '''תרבה''' חכמה"<ref>ב"ב כא, סע"א. כב, רע"א. וראה אוה"ת ויצא ריח, ב ואילך.</ref>, ועד '''שכולם''' נעשים בבחינת "עיקר", ועד ל"עיקר שבעיקר" – שאינו צריך לקבל השפעה ממקום מרכזי ועיקרי, כיון שנעשה בעצמו כמו המקום המרכזי והעיקרי, ע"ד ובדוגמת שלימות הלבנה שהיא (לא רק בבחי' מקבל, אלא) כמו החמה.


ובפשטות – שתיכף ומיד ממש (בהמשכה של התוועדות זו, עוד לפני תפלת המנחה) מתקיימת בקשת יעקב (בשם ועבור ובשליחות כביכול דכאו"א מישראל) "לישב בשלוה" (שקורין במנחה) '''בפועל ובגלוי''' (כיון שכבר לפנ"ז נתקיים היעוד "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה לה' המלוכה"), ונתקיים "אך צדיקים גו' ישבו ישרים את פניך"<sup>[126]</sup>, בביהמ"ק השלישי, ושם תערך ההתוועדות הגדולה דחנוכת ביהמ"ק השלישי במעמד כל בנ"י ("כל יושבי' עלי'"<sup>[127]</sup>), עוד לפני ימי חנוכה, ובימי חנוכה יתוסף עוד יותר ("מוסיף והולך") בשלימות הגאולה באופן ד"ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלקים בציון"<sup>[128]</sup>.
וכדאי ונכון '''שכאו"א''' יערוך התוועדות (ומה טוב – ג' התוועדויות<ref>אחת בעצמו ושתים ע"י שלוחיו, או שמשתתף בעצמו בשלשתן כיון שנערכות בזמנים שונים – בליל י"ט כסלו, ביום י"ט כסלו, ובפרט קרוב לסיומו ובאופן שיומשך גם בליל כ' כסלו (כנ"ל הערה 65).</ref>, "בתלת זימני הוי חזקה") – עם עצמו (בכל עשר כחות נפשו<ref>ראה "התמים" ח"ב ס"ע מה ואילך. לקו"ש ח"ב ע' 497 ואילך.</ref>), עם בני ביתו, עם חבריו וידידיו וכיו"ב – כדי להדגיש עוד יותר שכאו"א הוא גם משפיע (ע"ד שלימות הלבנה שנעשית כמו החמה), וכמ"ש<ref>מלאכי בסופו.</ref> (בשייכות להגאולה) "והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם".
----<sup>[71]</sup>) פרש"י ר"פ תולדות.


<sup>[72]</sup>) ריש פרשתנו.
ובהתוועדויות אלו יעוררו ויתעוררו<ref>ובלשון הרב הוא בעל הגאולה: "זה היום . . אשר בו . . '''יתעוררו''' אלפי לבבות בישראל לתשובה ועבודה שבלב כו'" (לקו"ד ח"א יט, ב).</ref> ("איש את רעהו יעזורו"<ref>ישעי' מא, ו.</ref>) להוסיף בג' הקוין דתורה עבודה וגמ"ח, כדרשת חז"ל<ref>ברכות ח, רע"א.</ref> על הפסוק "פדה בשלום נפשי", "כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני כו'", ועוד והוא העיקר, לא רק "כאילו פדאני לי ולבני", אלא "פדאני לי ולבני" '''בפועל ובגלוי'''.


<sup>[73]</sup>) תו"א ריש פרשתנו. ובארוכה תו"ח שם. ובכ"מ.
ובפשטות – שתיכף ומיד ממש (בהמשכה של התוועדות זו, עוד לפני תפלת המנחה) מתקיימת בקשת יעקב (בשם ועבור ובשליחות כביכול דכאומישראל) "לישב בשלוה" (שקורין במנחה) '''בפועל ובגלוי''' (כיון שכבר לפננתקיים היעוד "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה לה' המלוכה"), ונתקיים "אך צדיקים גו' ישבו ישרים את פניך"<ref>תהלים קמ, יד.</ref>, בביהמ"ק השלישי, ושם תערך ההתוועדות הגדולה דחנוכת ביהמ"ק השלישי במעמד כל בנ"י ("כל יושבי' עלי'"<ref>ערכין לב, סע"ב.</ref>), עוד לפני ימי חנוכה, ובימי חנוכה יתוסף עוד יותר ("מוסיף והולך") בשלימות הגאולה באופן ד"ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלקים בציון"<ref>תהלים פד, ח.</ref>.
 
<sup>[74]</sup>) וי"ל שזהו א' הטעמים ששלח "מלאכים '''ממש'''" (פרש"י ריש פרשתנו), מבלי להתחשב בכבודם של המלאכים (שלא להטריחם), ועוד ועיקר, מבלי להתחשב בכך שבשעה שהולכים בשליחותו (של יעקב) אינם יכולים למלא שליחותו של הקב"ה (כיון ש"אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות" (פרש"י וירא יח, ב)) – מפני גודל החשיבות שבשליחות זו בנוגע '''להגאולה''', שהיא תכלית השלימות דכל הבריאה כולה (כולל גם בריאת המלאכים).
 
<sup>[75]</sup>) פרשתנו לג, יד.
 
<sup>[76]</sup>) עובדי' בסופו.
 
<sup>[77]</sup>) פרש"י פרשתנו שם.
 
<sup>[78]</sup>) רש"י ר"פ וישב.
 
<sup>[79]</sup>) ומודגש ביותר ביום השלישי דפרשת וישב – כיון שהפסוק "פדה בשלום נפשי" הוא בשיעור תהלים דיום השלישי כפי שנחלק לימי השבוע (כנ"ל ס"א). ולהעיר, ש"שלישי" הו"ע השלום, כיון שעל ידו נעשה החיבור והיחוד דעליון ותחתון (כנ"ל ס"ו־ט).
 
<sup>[80]</sup>) ד"ה פדה בשלום נפשי בשערי תשובה (ח"א פי"א – נה, ד). – ויש לומר, שהביאור ב"שערי '''תשובה'''" רומז על השייכות דימות המשיח לעבודת התשובה, "הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה . . ומיד הן נגאלין" (רמב"ם הל' תשובה פה"ה), ו"משיח אתא לאתבא צדיקייא בתיובתא" (ראה זח"ג קנג, ב), כי, עבודת התשובה עיקרה מצד עבודתם של ישראל (לבנה), ובזה מודגש יותר הענין ד"ישראל וקוב"ה כולא חד" ("והי' אור הלבנה כאור החמה"), ע"ד האמור לעיל (ס"ז) במעלת חודש השלישי דחדשי החורף לגבי חודש השלישי דחדשי הקיץ.
 
<sup>[81]</sup>) וי"ל, שבזמן דוד ושלמה, דור הי"ד והט"ו שבו נתמלא דיסקוס של לבנה (שמו"ר שבהערה 2), מודגש בעיקר מילוי ושלימות אור הלבנה שמקבלת מהחמה, ובימות המשיח תהי' שלימות הלבנה כמו החמה, ששניהם שוים.
 
<sup>[82]</sup>) עמוס ז, ב־ה. וראה חולין ס, ב.
 
<sup>[83]</sup>) ב"ר שבהערה 12.
 
<sup>[84]</sup>) חולין שם.
 
<sup>[85]</sup>) ראה גם סה"מ פר"ת ע' קסז.
 
<sup>[86]</sup>) "הגדול מונה לגדול והקטן מונה לקטן" (ב"ר שם).
 
<sup>[87]</sup>) ולהעיר, שבחלק הפרשה השייך ליום רביעי דפ' וישב – כ"ף כסלו – מדובר אודות לידת זרח ופרץ, שהם בדוגמת חמה ולבנה: "זרח על שם החמה שהיא זורחת תמיד, ופרץ על שם הלבנה הנפרצת לעתים ונבנית לעתים . . והיו תאומים כי הלבנה מותאמת בחמה כו'" (רמב"ן וישב לח, כט). וראה לקמן הערה 97.
 
<sup>[88]</sup>) ראה ס' השיחות תורת שלום ס"ע 112 ואילך.
 
<sup>[89]</sup>) במכ"ש וק"ו מאופן עבודתו של יעקב לאחרי '''שחשב''' שעשו נתברר כבר, גם לאחרי ששבו המלאכים ואמרו שלא נתברר עדיין כלל – שלא עסק ב"עבודת הבירורים" (לברר את עשו), אלא עסק ב"העלאת מ"נ להמשיך מ"ד דמקיף דתהו" ע"י המנחה (תו"א פרשתנו כד, רע"ד).
 
<sup>[90]</sup>) עובדי' א, יח ואילך.
 
<sup>[91]</sup>) להעיר מהשייכות המיוחדת דרבינו הזקן ליעקב (ראה בארוכה מעייני הישועה (קה"ת תשמ"ח) ע' 101 ואילך).
 
<sup>[92]</sup>) ראה ספר התולדות אדה"ז (קה"ת תשל"ו) ע' רנט (בהוצאת תשמ"ו – ח"ד ע' 1025) ואילך. וש"נ.
 
<sup>[93]</sup>) ראה גם סה"ש תשמ"ט ח"ב ע' 570 ואילך.
 
<sup>[94]</sup>) ראה סה"ש תשנ"ב ח"ב ע' 472 (לקמן ע' 406) ואילך.
 
<sup>[95]</sup>) ובסגנון דלעיל – שהמקבל מתאחד עם המשפיע להיות כמותו, ע"ד "והי' אור הלבנה כאור החמה" (וראה לקמן הערה 97).
 
<sup>[96]</sup>) וישב לח, כט.
 
<sup>[97]</sup>) "פרץ על שם הלבנה הנפרצת לעתים ונבנית לעתים" (כנ"ל הערה 87). – וי"ל ש"נפרצת" (פירצה, מיעוט הלבנה) הוא גם מלשון '''פריצה''', שבזה מרומז שבמיעוט הלבנה (בחציו השני של החודש) נכלל גם פריצת גדר הלבנה שמקבלת מן החמה להיות כמו החמה.
 
<sup>[98]</sup>) מיכה ב, יג.
 
<sup>[99]</sup>) אגדת בראשית ספס"ג. וראה ב"ר ספפ"ה ובפרש"י.
 
<sup>[100]</sup>) נוסח ברכת המזון. וראה ב"ב טז, סע"ב ואילך.
 
<sup>[101]</sup>) ראה לקו"ש חט"ו ע' 368 הערה 16. וש"נ.
 
<sup>[102]</sup>) זח"א רסא, ב.
 
<sup>[103]</sup>) מיכה ז, טו.
 
<sup>[104]</sup>) ראה אוה"ת נ"ך עה"פ (ע' תפז). וש"נ.
 
<sup>[105]</sup>) ב"מ קו, ריש ע"ב. וש"נ.
 
<sup>[106]</sup>) ובשנה זו מלאו '''תשעים שנה''' להכרזה שי"ט כסלו הוא ראש השנה לתורת החסידות (ט"ז כסלו תרס"ב – תשנ"ב), שמאז ניתוסף "שטורעם" מיוחד בהפצת המעיינות חוצה ע"י "חיילי בית דוד" שלוחמים "מלחמת בית דוד" ומנצחים את אלה "אשר חרפו עקבות משיחך" (כדברי כ"ק אדנ"ע בהשיחה הידועה) – כפי שכבר נעשה בשלימות בסיומה של שנת הפ"ט שמסיימים מזמור פ"ט (בגימט' פדה) בתהלים באופן ד"ברוך ה' לעולם אמן ואמן", ועתה נמצאים בשנת הצדי"ק, הקשורה עם ביאת משיח צדקנו ובנין ביהמ"ק השלישי, כסיום וחותם מזמור צדי"ק בפסוק "ויהי נועם גו' ומעשה ידינו כוננהו", שקאי על השראת השכינה בביהמ"ק השלישי (מדרש תהלים עה"פ), שזהו"ע הנישואין דהקב"ה וכנס"י, כדאיתא במדרש (שמו"ר שבהערה 55) בנוגע להמשכן, ושלימותו בביהמ"ק השלישי (וראה לקמן בשוה"ג להערה 110).
 
<sup>[107]</sup>) כולל גם השלימות ד"שבע שבתות תמימות תהיינה" כשהתחלת הספירה במוצאי שבת, תמימות כימי בראשית – שלימות משולשת (ראה סה"ש תשנ"ב ח"א ע' 12 ואילך. וש"נ).
 
<sup>[108]</sup>) ערכין לא, א – במשנה.
 
<sup>[109]</sup>) ובהדגשה יתירה בשייכות לי"ט כסלו, ראש השנה לתורת החסידות – שבו מתחילים ללמוד שיעורי התניא (כפי שנחלק לימי השנה) לפי החלוקה דשנה מעוברת.
 
<sup>[110]</sup>) בהחתונה ד"בית יוסף" בשנת תרפ"ט*.
 
'''<nowiki>*</nowiki>) להעיר מהשייכות דשנת תרפ"ט ל"פרצת" – שהשלימות דהט' (שכל א' מהתשעה כלול מעשר) היא צ', די"ל שבזה מרומז שבשנת הצדי"ק נעשית שלימות הנישואין, שהו"ע הנישואין דכנס"י עם הקב"ה.'''
 
<sup>[111]</sup>) ביום א' פ' וישב, '''טו"ב''' כסלו – נתן כ"ק אדמו"ר שליט"א לכל אחד ואחת שיחיו "קונטרס דרושי חתונה", בצירוף שתי שטרות של דולר לצדקה ('''המו"ל''').
 
<sup>[112]</sup>) כלומר, לא זו בלבד שנשלמה העבודה וצריכים לפעול הגילוי בעולם (כנ"ל סי"א), אלא יתירה מזה, שישנו כבר בפועל ובגלוי, וצריכים רק לפתוח את העינים, כי '''מכבר''' "'''נתן לכם''' . . עינים לראות".
 
<sup>[113]</sup>) ובפרט לאחרי שלימות העבודה בכל הדורות בקיום ה"שולחן־ערוך" (דה"בית יוסף") עם ה"מפה" שעל ה"שולחן ערוך" (הגהות הרמ"א על השו"ע דהב"י) – כידוע הרמז במ"ש "ובני ישראל יוצאים ביד רמה", שרומז על הרמ"א, שלאורו הולכים כל בנ"י* עד סוף כל הדורות, ועי"ז יוצאים מן הגלות אל הגאולה.
 
'''<nowiki>*</nowiki>) כולל גם אחינו בנ"י הספרדים – כפי שמצינו בנר חנוכה שגם הספרדים (שבדרך כלל נוהגים כהב"י) נוהגים כהרמ"א, וכן לאידך, שהאשכנזים נוהגים כהספרדים, כמודגש בפסק הרמ"א כדעת הרמב"ם ולא כדעת התוספות (ראה ט"ז או"ח ר"ס תרעא). – ולהעיר גם מהפטרת פרשת וישלח: "גלות גו'''' צרפת '''(אשכנז) וגלות ירושלים אשר''' בספרד '''ירשו את ערי הנגב", החיבור והאיחוד דאשכנזים וספרדים בבירור וירושת אדום, ששייך לתוכן הענין דהדלקת נרות חנוכה "על פתח ביתו מבחוץ", כדי להאיר את החושך ("משתשקע החמה"), "עד דכליא רגלא דתרמודאי".'''
 
<sup>[114]</sup>) תהלים קטז, יג.
 
<sup>[115]</sup>) פסחים קיט, ב.
 
<sup>[116]</sup>) אבות פ"א מי"ז.
 
<sup>[117]</sup>) ב"ר פ"ג, ח. פרש"י בראשית א, ה.
 
<sup>[118]</sup>) להעיר מפתגם בעל הגאולה ע"ד גודל הפעולה דהתוועדות חסידית יותר מפעולתו של מלאך מיכאל (אג"ק אדמו"ר מהוריי"צ ח"ג ע' תיג. וש"נ).
 
<sup>[119]</sup>) ב"ב כא, סע"א. כב, רע"א. וראה אוה"ת ויצא ריח, ב ואילך.
 
<sup>[120]</sup>) אחת בעצמו ושתים ע"י שלוחיו, או שמשתתף בעצמו בשלשתן כיון שנערכות בזמנים שונים – בליל י"ט כסלו, ביום י"ט כסלו, ובפרט קרוב לסיומו ובאופן שיומשך גם בליל כ' כסלו (כנ"ל הערה 65).
 
<sup>[121]</sup>) ראה "התמים" ח"ב ס"ע מה ואילך. לקו"ש ח"ב ע' 497 ואילך.
 
<sup>[122]</sup>) מלאכי בסופו.
 
<sup>[123]</sup>) ובלשון הרב הוא בעל הגאולה: "זה היום . . אשר בו . . '''יתעוררו''' אלפי לבבות בישראל לתשובה ועבודה שבלב כו'" (לקו"ד ח"א יט, ב).
 
<sup>[124]</sup>) ישעי' מא, ו.
 
<sup>[125]</sup>) ברכות ח, רע"א.
 
<sup>[126]</sup>) תהלים קמ, יד.
 
<sup>[127]</sup>) ערכין לב, סע"ב.
 
<sup>[128]</sup>) תהלים פד, ח.
[[קטגוריה:דבר מלכות]]
[[קטגוריה:דבר מלכות]]
[[קטגוריה:דבר מלכות · ספר בראשית|ט]]
[[קטגוריה:דבר מלכות · ספר בראשית|ט]]

תפריט ניווט