מתוך חב"דטקסט, מאגר ספרים חב"דים חופשי בגרסת טקסט.
תרשים כולל של שער היחוד והאמונה
|
לפניך מפה כללית של הנושאים המבוארים בשער היחוד והאמונה שבספר התניא בצורת תרשים זרימה.
לחיצה על הקישור שבכל תיבה בעץ, מוביל לסיכום מפורט יותר על התוכן שבפרקים אלו.
|
|
פרק ה' - קיום המצוות על ידי משה רבינו
פרק זה הינו השני מבין שלושת הפרקים המבארים את הקושיות על שיטת הבעל שם טוב[1].
מתרץ אדמו"ר הזקן: אם תכלית התורה ומצוות היא רק לגלות אלוקות - למה חייבים בה הצדיקים[2]?
שער היחוד והאמונה - פרק ה'
|
|
ספר התניא
|
מידע כללי
|
מאת
|
אדמו"ר הזקן
|
שפת המקור
|
עברית
|
סוגה
|
תורת החסידות
|
הוצאה
|
הוצאה
|
דפוס סלאוויטא
|
שנת הוצאה
|
תקנ"ז
|
מספר עמודים
|
503
|
|
התשובה[3] כוללת שלושה עניינים:
- א. מדרש על בריאת העולם: מהמדרש עולה, שבכל פרט בבריאה משותפים כוחות הצמצום וההתפשטות, ולכן על ידי תורה ומצוות אפשר לגלות בבריאה את האור האלוקי.
- ב. דרגתו של משה רבינו: ועל פי זה לא מובן - מדוע צריך משה לשמור מצוות[4]? ומתרץ, שאחרי הכל גם השגתו מוגבלת, גם הוא מרגיש את מציאות העולם, ולכן תורה ומצוות שייכים גם לו.
- ג. מדרגת גן עדן: אך מצד שני איך אפשר לומר שאין בגן עדן גילוי אלוקות – הלא כל עניינו של גן עדן הוא השגת אלוקות?
- וההסבר, שמציאות גן העדן היא מאותיות התורה[5]. דהיינו, מצד אחד גן עדן הוא מציאות אך מצד שני אפשר להשיג בו אלוקות.
- אלא שעל פי זה מתעוררת שאלה חדשה: מאחר וכל מציאות גן עדן היא תורה כיצד יש בו שכר למצוות?
- ועל זה עונה הרבי שאכן שכר המצוות בגן עדן אינו בפנימיות (כמו שכר התורה), אלא רק לבוש המסייע ללימוד[6].
פרק זה לוקה בחסר. אנא
תרמו לחב"דטקסט והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט ב
דף השיחה.
הערות שוליים
- ↑ שיטת הבעש"ט בעניין הבריאה והשגחה פרטית, שנלמדה בפרקים א', ב', ג'.
- ↑ שהאלוקות גלויה אצלם, ובפרט משה.
- ↑ ראה למעלה במבוא.
- ↑ שלכאורה, מכיון שאין גופו מסתיר בפניו על האלוקות - אין לו מה לגלות?
- ↑ שכלולות משני הופכים: התפשטות וצמצום.
- ↑ ועיקר שכר המצוות יהיה רק לעתיד לבוא.